Speed-pedelec op fietspad. BEELD Provincie Groningen

‘Reiskostenvergoeding behouden voor leasefietsers’

Werknemers met een leasefiets van de zaak behouden zelfs hun recht op een onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent, als ze met een ander vervoersmiddel dan de leasefiets naar werk reizen. Dit bevestigt het ministerie van Financiën naar aanleiding van vragen van RAI Vereniging. Volgens de branchevereniging is dit cruciaal voor het succes van de fiscale regeling.

Mensen gebruiken hun fiets of auto van de zaak ook vaak privé. Over die privékilometers moeten ze belasting betalen. Voor een leaseauto is dat overzichtelijk, doordat de Belastingdienst een vast bedrag bij het salaris optelt en daarover belasting heft. Maar voor een fiets moeten mensen precies bijhouden hoeveel kilometers ze afleggen voor hun werk en hoeveel in hun vrije tijd. Daarvan moeten ze dan weer kosten voor onderhoud en verzekeringen aftrekken. Dat levert heel wat gereken en gedoe op.

Vanaf 1 januari 2020 moeten mensen ook voor hun leasefiets een bedrag optellen bij hun inkomen, waarover ze belasting betalen. Voor zo’n fiets is dat 7 procent van de waarde. Een doorsnee fiets van de zaak kost daardoor een paar euro per maand.

Essentieel

In de aanloop naar de start van de nieuwe maatregel ontstond onduidelijkheid of deze regeling naast de onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer voor zakelijke kilometers mag worden gebruikt of niet. Het ministerie van Financiën verschaft nu duidelijkheid naar aanleiding van vragen van de RAI Vereniging.

Ook werknemers met een leasefiets houden het recht op een onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent op het moment dat zij met een ander vervoersmiddel reizen en de leasefiets niet gebruiken. Dat is niet gek. De bedoeling van de nieuwe regeling is immers altijd al geweest dat de leasefiets juist naast bijvoorbeeld de auto van de zaak mag worden gebruikt en niet gelijktijdig.

“Behoud van de vergoeding is essentieel”, zegt Huub Lamers, voorzitter sectie Fietsen RAI Vereniging, in een verklaring. “De nieuwe bijtellingsregeling moet het immers voor mensen aantrekkelijker maken om een fiets van de zaak te leasen en dat doe je niet door aan de andere kant bestaande voordelen weg te nemen.”

Praktijk

Wat betekent dit in de praktijk? De RAI Vereniging legt dit uit aan de hand van een voorbeeld. Als een werknemer met de trein of auto naar werk gaat, mag de werkgever maximaal 19 cent per kilometer onbelast vergoeden. Als de werknemer met de trein reist, mag de werkgever ook de werkelijke kosten vergoeden als de kosten hoger zijn dan 19 cent per kilometer.

Werkgever/werknemer moeten wel aannemelijk kunnen maken dat de werknemer geen gebruik heeft gemaakt van de leasefiets als hij de zakelijke kilometers, ondanks die terbeschikkinggestelde fiets, per trein of per auto aflegt. Als een werknemer een dag de gehele rit met de leasefiets naar het werk reist, kan hij of zij geen aanspraak maken op de onbelaste kilometervergoeding.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.