Meer fietsers door uitproberen

Gebruik e-fiets flink toegenomen in Nederland

Tussen 2013 en 2017 is de afstand die mensen per e-bike aflegden flink gestegen: van 1,5 miljard tot ruim 2,2 miljard kilometer. Het aantal verplaatsingen nam met 72 procent toe. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek ‘Het gebruik van de e-fiets en de effecten op andere vervoerwijzen.’

In het gebruik zijn veranderingen zichtbaar. Het aandeel 65-plussers in de afgelegde afstand met de e-fiets is afgenomen van 54 procent naar 46 procent. Het aandeel werkgerelateerde mobiliteit is toegenomen van 18 procent tot 23 procent.

Vervanger van auto

De onderzoekers keken ook welk effect de e-fiets heeft op het gebruik van andere vervoerwijzen. Dat deden ze op basis van data van het Mobiliteitspanel Nederland (MPN). Uit de gegevens blijkt dat mensen na aanschaf van een e-fiets voornamelijk minder lopen en minder gebruik maken van de reguliere fiets. Wel fietsen mensen vaker en verder (reguliere fiets en e-fiets samengenomen).

Kijken ze specifiek naar woon-werkverplaatsingen, dan blijken mensen de e-fiets te gebruiken als vervanger van zowel de reguliere fiets als van de auto. Voor winkel- en vrijetijdsverplaatsingen vervangt de e-fiets enkel de reguliere fiets.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gebruik e-fiets flink toegenomen in Nederland - VerkeersNet
Meer fietsers door uitproberen

Gebruik e-fiets flink toegenomen in Nederland

Tussen 2013 en 2017 is de afstand die mensen per e-bike aflegden flink gestegen: van 1,5 miljard tot ruim 2,2 miljard kilometer. Het aantal verplaatsingen nam met 72 procent toe. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek ‘Het gebruik van de e-fiets en de effecten op andere vervoerwijzen.’

In het gebruik zijn veranderingen zichtbaar. Het aandeel 65-plussers in de afgelegde afstand met de e-fiets is afgenomen van 54 procent naar 46 procent. Het aandeel werkgerelateerde mobiliteit is toegenomen van 18 procent tot 23 procent.

Vervanger van auto

De onderzoekers keken ook welk effect de e-fiets heeft op het gebruik van andere vervoerwijzen. Dat deden ze op basis van data van het Mobiliteitspanel Nederland (MPN). Uit de gegevens blijkt dat mensen na aanschaf van een e-fiets voornamelijk minder lopen en minder gebruik maken van de reguliere fiets. Wel fietsen mensen vaker en verder (reguliere fiets en e-fiets samengenomen).

Kijken ze specifiek naar woon-werkverplaatsingen, dan blijken mensen de e-fiets te gebruiken als vervanger van zowel de reguliere fiets als van de auto. Voor winkel- en vrijetijdsverplaatsingen vervangt de e-fiets enkel de reguliere fiets.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.