Velo in Antwerpen BEELD VerkeersNet

Populaire deeldienst Velo wil woon-werkverkeer per fiets flink stimuleren

De Antwerpse deelfietsendienst Velo blijft populair. Vorig jaar groeide het aantal ritten met 3,7 procent. Sinds deze maand richt het bedrijf zich ook specifiek op werkgevers en werknemers. Dat moet meer woon-werkverkeer dan ooit faciliteren.

Velo lanceerde 8,5 jaar geleden de populaire rode deelfietsen in het centrum van Antwerpen. Het stadsbestuur is financier, Clear Channel verzorgt de uitbating. Zowel in 2013 als 2016/2017 verdubbelde de capaciteit. Momenteel kunnen gebruikers 4.200 fietsen lenen bij 305 stations.

Record

In 2019 telde Velo zo’n 62.000 abonnees en werden er 74.347 dagpassen en 9.185 weekpassen verkocht. Dat zijn bijna 10.000 dagpassen meer dan in 2018. Er werden ook 3,7 procent meer ritten gereden ten opzichte van vorig jaar, wat het totaal voor 2019 op 6.817.290 ritten brengt. Vooral bij het Centraal Station wordt er druk met de fietsen gereden. Daar zijn op jaarbasis 1.273.459 fietsbewegingen geteld.

Gemiddeld doet een abonnee negen ritten per maand. Één gebruiker zette een record neer in 2019 met 2.631 ritten in totaal. Dat zijn gemiddeld 7,2 ritten per dag.

Werkgeversaanpak

Sinds vorige week kunnen werkgevers een eigen account aanmaken. Hiermee kunnen ze een lijst met werknemers en een unieke vouchercode aanmaken. Hun werknemers kunnen dan met die code online een abonnement ‘kopen’ zonder af te rekenen. Velo factureert de abonnementskosten rechtstreeks aan de werkgever. Dat biedt een “eenvoudige oplossing voor nog meer slimme verplaatsingen naar en voor het werk”, aldus het bedrijf.

De Antwerpse schepen voor mobiliteit Koen Kennis reageert verheugd op de cijfers. “Velo maakt ondertussen niet alleen deel uit van het straatbeeld van Antwerpen, maar ook van het dagelijkse leven van veel Antwerpenaren. Uit de cijfers leren we ook dat bezoekers in onze stad er graag gebruik van maken. Bovendien kan Velo dankzij het nieuwe aanbod voor bedrijven nu meer dan ooit woon-werkverkeer faciliteren. Velo is een essentieel onderdeel van de modal shift in Antwerpen.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.