Corridor Amsterdam Hoorn, spoorwegovergang Guisweg Zaandam BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

‘Fietser en voetganger veel te kwetsbaar, grote maatregelen nodig’

Vorig jaar overleden 5.180 voetgangers en 2.160 fietsers in het verkeer binnen de EU. De afname van dat aantal gaat trager dan de afname onder automobilisten. Dat komt naar voren in een nieuw rapport van de European Road Safety Council. Om het tij te keren, is volgens de raad hard behoefte aan 30 kilometer-zones, veilige oversteekplaatsen en gescheiden fietspaden. 

Minstens 51.300 voetgangers en 19.450 fietsers overleden tussen 2010 en 2018 in het verkeer in Europa. Vorig jaar ging het om respectievelijk 5.180 en 2.160 mensen. Deze groep maakt ongeveer een derde uit van het totaal aantal verkeersdoden in de EU. Dat aandeel is met een paar procentpunten toegenomen ten opzichte van 2010 (29 procent nu versus 27 procent toen). De daadwerkelijke cijfers kunnen hoger liggen: ongevallen met fietsers en voetgangers worden vaak niet goed gedocumenteerd.

Ouderen

Het aantal voetgangers dat in het verkeer overlijdt, neemt ieder jaar met ongeveer 2,6 procent af. Voor fietsers gaat het om een afname van 0,4 procent. De onderzoekers merken op dat de afname van het aantal automobilisten dat in het verkeer overlijdt, harder gaat: jaarlijks 3,1 procent.

Ook hier valt de onderzoekers het hoge aantal betrokken ouderen op. 20 procent van de inwoners in de EU is 65 jaar of ouder. Toch vormen ze bijna de helft van het totaal aantal in het verkeer overleden fietsers en voetgangers.

Oversteken

Ook de aantallen voetgangers en fietsers die gewond raken in het verkeer zijn hoog. In 2018 raakten 30.000 voetgangers en 32.000 fietsers ernstig gewond. Maar ook hier zijn de cijfers, als gevolg van gebrekkige rapportage, waarschijnlijk hoger, stellen de onderzoekers. Voor fietsers is het er tussen 2010 en 2018 niet veiliger op geworden: het aantal ernstig gewonden nam met 28 procent toe. Onder voetgangers verminderde het aantal met 6 procent.

De raad doet verschillende aanbevelingen om het tij te keren. Bij het bedenken van beleid en uitvoeren van maatregelen moeten overheden het eerste denken aan voetgangers en fietsers. Immers, zij zijn het meest kwetsbaar. Onderaan de prioriteitenlijst zouden pas auto’s en vrachtwagens moeten komen.

De onderzoekers stellen verder voor om veel meer 30 kilometer-zones in te stellen. Dat is niet alleen een bord plaatsen, benadrukken ze, maar ook infrastructurele maatregelen doorvoeren. Verder pleiten ze voor veel meer veilige oversteekplaatsen gescheiden fietspaden. Tot slot moet de handhaving flink verbeteren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.