Brug A15 Pannerdensch Kanaal fietspad BEELD Rijkswaterstaat

Unieke overdekte fietsbrug over Pannerdensch Kanaal

Onder de brug die over het Pannerdensch Kanaal moet komen, komt een fietspad. Zo’n overdekt fietspad is redelijk uniek in Europa. Door deze constructie hebben fietsers minder last van herrie en uitlaatgassen, is het idee.

De brug maakt deel uit van het wegproject ViA15. Bij dit project wordt een nieuwe stuk snelweg aangelegd tussen de snelweg A15 bij Bemmel en de A12 bij Duiven/Zevenaar en krijgen de A15 en de A12 extra rijstroken. Met het doortrekken van de A15 ontstaat een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland.

De nieuwe A15 moet iets onder Angeren het Pannerdensch Kanaal over. Aannemersconsortium GelreGroen heeft een ontwerpvoorstel gedaan. Het plan, ontwikkeld door het Belgisch-Nederlandse architectenbureau Ney & partners, voorziet in een fiets- en wandelpad dat onder de brug hangt.

Zwaluwen

De brug is zo’n twee kilometer lang, de ruimte tussen beide wegdekken is zo’n vier meter. Uitgangspunt is geweest dat niet alleen de automobilist erop vooruit gaat, maar ook de fietser. Zij kunnen droog over en hebben minder last van geluid en uitlaatgassen.

Brug A15 Pannerdensch Kanaal Uitzichtspunt BEELD Rijkswaterstaat
Brug onder de A15 over het Pannerdensch Kanaal met Uitzichtspunt BEELD Rijkswaterstaat

Midden op de brug komt een uitzichtpunt, waar fietsers en wandelaars vrij uitzicht hebben over het kanaal en de uiterwaarden. In het ontwerp worden vanaf het begin ‘kansen voor de natuur’ meegenomen. Een voorbeeld hiervan zijn nestgangen voor oeverzwaluwen, die de aannemer wil bouwen in de pijlers van de brug.

Ook in Luxemburg

Een brug als deze is vrij uniek in Europa. Bekend voorbeeld is de oude Pont d’Adolphe in Luxemburg-Stad, waar je sinds eind 2017 ook onder door kunt fietsen. Het fietsgedeelte is gebouwd vanwege de aanleg van een trambaan op de brug, laat fiets-expert William Nederpelt weten. “De fietslobby heeft ervoor gezorgd dat fietsers er nu onder kunnen fietsen en geen risico lopen vanwege de rails.” Verschil is wel dat De brug over het Pannerdensch Kanaal helemaal nieuw wordt.

De betreffende fietsbrug in Luxemburg-stad. BEELD William Nederpelt

De Gelderse gedeputeerde Christianne van der Wal (mobiliteit) is verguld met het ontwerp. “Aannemerscombinatie GelreGroen heeft een ontwerpvoorstel gemaakt voor een iconische brug, die recht doet aan de belangen van de omgeving. Ik ben blij met hun voorstel voor een brug, die voor fietsers en wandelaars een nieuwe verbinding tussen de Liemers en de Betuwe wordt én die zij kunnen beleven zonder verstoring door langsrijdend gemotoriseerd verkeer.”

Fileprobleem

Aannemersconsortium GelreGroen heeft recent een eerste globale planning gepresenteerd. Eind 2024 moet het gehele wegproject afgerond zijn. De brug wordt in het laatste stadium van de bouwperiode gebouwd. Het is de bedoeling dat de verbreding van de A12 eind 2023 klaar is.

Al vanaf eind 2021 wordt op de A12 tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk in beide richtingen een extra voorlopige rijstrook opengesteld. Met de versnelde verbreding van de A12 wordt, aldus opdrachtgever Rijkswaterstaat, gehoor gegeven aan de wensen in de Liemers en Achterhoek. De regio zou graag willen dat de fileproblemen op de A12 snel worden aangepakt.

GelreGroen start naar verwachting eind 2020 met de daadwerkelijke uitvoering.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.