Snelfietsroute Tilburg-Waalwijk. FOTO VerkeersNet

Fietser het meest gevoelig voor weersomstandigheden

Van alle vormen van vervoer ondervindt fietsen de meeste invloed van veranderingen in het weer. En als er onder invloed van het weer uitwisseling tussen vervoerwijzen plaatsvindt, gebeurt dat vooral tussen fiets en auto. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Ook tussen stedelijk gebied en platteland en tussen leeftijdsgroepen verschilt de invloed van goed of slecht weer.

Het weer kan natuurlijk alle kanten op en die veranderingen hebben een aanzienlijke invloed op hoe we ons het liefst verplaatsen. De mate waarin dat zo is, speelt mee in het mobiliteitsbeleid. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet het KiM daarom onderzoek naar dit onderwerp doen. Het betreft een bestudering van meer dan twintig bestaande onderzoeken.

“Uitwisseling tussen vervoerwijzen als gevolg van veranderend weer gebeurt vooral tussen auto en fiets”, schrijft het KiM. Meer in het algemeen vindt er uitwisseling plaats tussen de actieve vervoerwijzen lopen en fietsen enerzijds en de auto en het openbaar vervoer anderzijds. En: “Meer dan bij andere vervoerwijzen hangt het gebruik van de fiets samen met het weer.”

Beschutting in de stad

Daaruit blijkt dat de invloed van het weer op reisgedrag verschilt per leefgebied. In stedelijke gebieden hebben zon, regen en veranderingen van temperatuur minder invloed op het gebruik van de fiets dan op het platteland. “Een mogelijke verklaring hiervoor is dat bebouwing meer beschutting biedt tegen regen en schaduwplekken bij zonneschijn”, schrijft het KiM. Maar bij flinke wind is dat een ander verhaal: “De wind heeft in de stedelijke gebieden een sterker negatief effect op het fietsen.”

Daarnaast is het effect van het weer op de personenmobiliteit afhankelijk van het reismotief. Mensen die naar werk of school moeten, laten zich minder beïnvloeden door het weer dan mensen die onderweg zijn om te winkelen, te recreëren of voor een bezoek aan familie of vrienden. Tenslotte zijn er verschillen tussen leeftijdsgroepen. Mensen van 65 jaar en ouder reizen minder en niet-ouderen juist meer bij hoge temperaturen. Regen en sneeuw hebben een sterker negatief effect op het aantal reizen per dag van ouderen dan op dat van niet-ouderen.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.