Speed-Pedelec BEELD: IenW/Bart van Vliet

Speed-pedelec mag nu ook in Rotterdam op het fietspad

Bestuurders van speed-pedelecs mogen per 1 april met een ontheffing ook gebruik maken van het fietspad in Rotterdam. Hier mogen ze maximaal 30 km per uur rijden. De beslissing waar te fietsen ligt bij de gebruikers van de speed-pedelec zelf: óf op de rijbaan óf op het fietspad.

De situatie is niet uniek. In Gelderland hebben speed pedelec-rijders op een flink aantal trajecten binnen de bebouwde kom de vrije keuze tussen het fietspad en de rijbaan. De gemeente Wageningen was in 2018 de eerste gemeente die dat toestond. De plekken in de provincie waar het mag zijn te herkennen aan een bord onder het fietspadbord: speed-pedelecs toegestaan. Hoe de nieuwe situatie in Rotterdam er uit gaat zien, is niet bekend.

Sinds 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec, de elektrische fiets die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken, juridisch de status van bromfiets. Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat de speed-pedelec in de bebouwde kom, net als de bromfietsers, van de rijbaan gebruik moet maken. Een uitzondering hierop is de aanwezigheid van een (brom-) fietspad of een parallelweg.

Lastig

De wens om op het fietspad te mogen, komt van de gebruikers zelf, zegt wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit in een toelichting: “Veel bestuurders van speed-pedelecs voelen zich onveilig als ze in het stadsverkeer tussen auto’s en vrachtwagens moeten fietsen. De fietsen kunnen wel 45 km/h rijden, maar het is lastig om continu die hoge snelheid vast te houden. Hierdoor vormen ze, vergeleken met auto’s en motoren, een kwetsbare doelgroep op de rijbaan.”

Dat komt overeen met bevindingen van een evaluatie van de maatregel in Gelderland. Uit onderzoek van de SWOV in 2017 bleek dat eigenlijk ook al: de speed pedelec-rijder voelt zich – ook met helm – niet veilig op de rijbaan. En hij rijdt een aanzienlijk deel van de afstand op het fietspad.

Verboden

In de provincie Groningen mag de speed pedelec op acht fietspaden buiten de bebouwde kom het fietspad op. Het gaat om wegen waar het snelheidsverschil tussen speed-pedelecs en het overige verkeer te groot is en veilig inhalen door de drukte op deze wegen lastig is. De plekken waar het mag zijn ook hier te herkennen een bord onder het fietspadbord.

In Gelderland speelt dit overigens niet. Daar liggen buiten de bebouwde kom overal (brom-) fietspaden of parallelwegen, of zijn tweewielers überhaupt verboden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.