Vaker groen licht voor fietser en voetganger in Brussel om corona

Movensis/Provincie Noord-Holland

Fietsers en voetgangers hebben vanaf nu op veel plekken in Brussel langer en vaker groen in Brussel. Ook hoeven veelal niet meer op een oversteekknop te drukken. Dat is het gevolg van een herprogrammering van de verkeerslichten in de stad.

Verkeerslichten op een honderdtal kruispunten krijgen kortere cycli. Het gaat om een vijfde van het totaal aantal kruispunten dat de stad beheert. Door de maatregel hoeven alle weggebruikers minder lang te wachten. Dat bevordert niet alleen de doorstroming, voornamelijk fietsers en voetgangers hoeven minder lang bij elkaar in de buurt stil te blijven staan. Zo hoeven laatstgenoemden die de Belliardstraat willen oversteken 40 seconden minder lang wachten.

De aanpassing is mogelijk nu het veel minder druk is op de weg: het verkeer op de grote Brusselse verkeersassen is gedaald met zo’n 55 tot 75 procent, naargelang de plek.

Hulpdiensten

De tweede aanpassing is dat fietsers en voetgangers op veel plekken automatisch groen krijgen. Zij hoeven niet meer op een oversteekknop te drukken. Het stadsbestuur past de maatregel toe op alle kruispunten waar dit mogelijk is – hoeveel is nog niet duidelijk. Het betreft in ieder geval niet de oversteekplaatsen met verkeerslichten buiten kruispunten. De stad zorgt er bovendien voor dat hulpdiensten voorrang krijgen op tal van cruciale kruispunten van de hoofdstad.

“Fietsen en wandelen zijn bij uitstek de beste manier voor een noodzakelijke verplaatsing”, zegt Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit, in een verklaring. “Om te zorgen dat ook zij voldoende afstand kunnen houden, herprogrammeren we de verkeerslichten. Fietsers en wandelaars hebben vanaf nu langer en vaker groen, zodat er geen opstoppingen ontstaan aan de lichten.”

Lees ook:

Gepast mobiliteitsbeleid na aanleiding van de coronacrisis komt niet of traag op gang, betoogt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers. Waarom worden er geen straten vrijgemaakt voor fietsers en voetgangers? Waarom daalt maximumsnelheid in de bebouwde kom niet tot 30 km/u?

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.