E-bike to go BEELD E-bike to go

Omzetgroei van 250% voor E-bike to go

E-bike to go heeft in 2019 meer dan 250 procent omzetgroei gerealiseerd ten opzichte van 2018. Daardoor draaide de aanbieder van abonnementen op elektrische fietsen voor het eerst break-even. Door de coronacrisis haalde het bedrijf de afgelopen weken bovendien recordomzetten en voor 2020 als geheel wordt dan ook opnieuw forse groei verwacht.

E-bike to go bedient duizenden consumenten en zakelijke gebruikers die een elektrische fiets rijden door middel van een maandelijks opzegbaar abonnement, waar ook onderhoud en service bij zijn inbegrepen. Om aan de grote vraag van consumenten naar elektrische fietsen te kunnen voldoen, richt e-bike to go zich dit jaar op uitbreiding van de distributie door meer fysieke winkels en pick-up points te openen. Het bedrijf startte dit jaar met een vloot van 1.900 e-bikes, inmiddels rijden er 4.000 rond in Nederland.

Grote behoefte aan elektrische fietsen

Oprichter Jelle Visser: “We hebben onze strategie voor dit jaar aangepast, mede door de gevolgen van de coronacrisis. Zo merkten we een grote vraag bij maaltijdbezorgers, maar tegelijkertijd een daling van het aantal aanvragen voor woon-werkgebruikers doordat veel mensen thuiswerken. Ook de zorg heeft op dit moment grote behoefte aan elektrische fietsen. Deze hebben we daarom dit jaar gratis beschikbaar gesteld aan zorgmedewerkers, zodat ze veilig van en naar het werk kunnen reizen of bezoeken kunnen afleggen.”

De fietsen voor de zorg zijn blijvend, de vraag bij maaltijdbezorgers groeit harder dan ooit en het woon-werkverkeer trekt weer aan, mede door mensen die het OV nu liever mijden. Visser geeft aan dat ze iedere week weer een recordaantal abonnementen verkopen. “De markt voor elektrische fietsen is een enorme groeimarkt, maar de aanschafprijs van een nieuw exemplaar is nog altijd flink en daarom is een abonnement op een e-bike, waarin ook nog de service en het onderhoud zijn inbegrepen, een steeds interessanter alternatief.” E-bike to go is om de groei te kunnen bijbenen op zoek naar een investeerder en wil in 2021 groeien met 10.000 fietsen ten opzichte van dit jaar.

Anders naar vervoer gaan kijken

De onderneming wil de komende twee jaren bovendien de distributie uitbreiden met pick-up points en fysieke winkels. Die zijn volgens Visser “belangrijk voor onze groei, we maken daarmee het gebruik van een elektrische fiets voor iedereen toegankelijk. In onze eerste winkel in de hoofdstad is er bijvoorbeeld veel vraag van buurtbewoners naar dagverhuur en de verwachting is dat deze vraag de komende jaren alleen maar zal groeien. Door het coronavirus zijn mensen anders naar vervoer en hun levensstijl gaan kijken, de elektrische fiets is een supergoede, duurzame en veilige vervanger voor het OV en korte autoritjes.” Het bedrijf laat weten naast nationale ook internationale ambities te koesteren.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.