Aandacht voor fietsstimulering op bedrijventerrein in de IJmondBEELD IJmond Bereikbaar

‘Fiets-app maakt fietsstimulering compleet’

Een fiets-app moet ingebed zijn in een veel bredere fietsstimuleringscampagne. Alleen zo haal je er het maximale uit. Zo’n app maakt fietsen leuk, fiscale maatregelen maken het aantrekkelijk. Dat stelt Astrid van den Haak, projectleider duurzame mobiliteit bij IJmond Bereikbaar. Deze manier van aanpakken leidde al tot 5.500 spitsmijdingen in de ochtendspits per week.

Life changing event. Het is zo’n gevleugelde term in de gedragsverandering. IJmond Bereikbaar, een samenwerkingsverband van bedrijfsleven, de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen en Omgevingsdienst IJmond heeft de betekenis inmiddels meerdere keren ervaren.

“In 2016 ging de Velsertunnel negen maanden dicht voor renovatie”, vertelt Van den Haak. “Een groot probleem voor de automobilist en daardoor een belangrijke aanjager voor werkgevers om medewerkers te stimuleren op de fiets te stappen. Dat heeft IJmond Bereikbaar op de kaart gezet als mobiliteitspartner.”

Hèt moment

Ook nu kun je weer spreken van een momentum. “Nu de deuren van veel kantoren en bedrijven weer voorzichtig open gaan en het verkeer op de weg weer toeneemt, vinden we dit hèt moment om de fiets als vervoersmiddel opnieuw onder de aandacht te brengen. Naast de doelstelling voor een goede bereikbaarheid, ligt er namelijk ook een opgave om CO2-uitstoot te verminderen. Bovendien is het makkelijk om anderhalve meter afstand van elkaar te houden op de fiets.”

Maar nog lang niet iedereen pakt de fiets. “We hebben gezien dat 60 procent van de mensen op maximaal 8 kilometer van zijn of haar werk woont. Een groot deel van de mensen stapt standaard in de auto. Daarom blijven we ons focussen op de fiets.”

Bijvangst

Gaandeweg deed Van den Haak nog een leuke ‘bijvangst’. “Voor ons zijn bereikbaarheid en CO2-reductie heel belangrijk, maar we ontdekten dat bedrijven ook erg gericht zijn op vitaliteit. Met de fiets vang je drie vliegen in één klap.”

Een fiets-app maakt fietsstimulering compleet, vertelt Van den Haak. “Bij IJmond Bereikbaar werken we er al een tijdje mee, maar we zochten naar een nieuwe. Samen met Toogethr hebben we die ontwikkeld: Toogethr Cycles

Wat de kracht van zo’n app is? “Je kunt er een enorm saamhorigheidsgevoel mee creëren. Binnen een bedrijf, maar ook binnen een regio.” Dat zit ‘m onder meer in de challenges waar je aan mee kunt doen. Je hebt persoonlijke doelstellingen waar je voor kunt gaan, en er zijn ook ‘opdrachten’ in groepsverband.

Zeker als collega’s met elkaar naar een doel toe fietsen, werkt dat stimulerend, vertelt Van den Haak. “Heb je als bedrijf de doelstelling om bijvoorbeeld in een maand tijd 15.000 kilometer te fietsen, dan zet iedereen een tandje bij.”

Goede doelen

Wat ook motiveert: fietsers krijgen punten voor iedere woon-werkkilometer die ze maken. Die punten kunnen ze inwisselen in de webshop. Daarmee kunnen ze allerhande dingen kopen: van Bol.com-bonnen tot bloemcadeaukaarten. Je kunt de punten ook doneren aan één van de vijf regionale goede doelen. “Dat maakt het leuk. Je fietst ín de regio en doet ook nog eens iets goeds vóór de regio. Daar krijgen we hele positieve reacties op.”

De app biedt ook de mogelijkheid om met anderen af te spreken om samen te gaan fietsen. “Het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk vindt dit een fijne optie. Mensen die in de nachtdienst werken, vinden in de app zo makkelijk een collega die op dezelfde tijd naar huis gaat. Die kunnen dan veilig met z’n tweeën terugrijden.”

Nieuwe aanmeldingen

Fietsers die bij hetzelfde bedrijf werken vormen in de app één community. Dat werkt volgens Van den Haak vooral goed als bedrijven wat groter zijn. In de IJmond zijn echter ook bedrijventerreinen waar veel kleinere bedrijven zijn gevestigd. Daarom is IJmond Bereikbaar onlangs een pilot begonnen bij De Trompet in Heemskerk, waarbij het hele bedrijventerrein als community wordt gezien.

Een bedrijventerrein in de IJmond waar aandacht wordt gevraagd voor fietsstimulering BEELD IJmond Bereikbaar
Een bedrijventerrein in de IJmond waar aandacht wordt gevraagd voor fietsstimulering BEELD IJmond Bereikbaar

3.500 mensen heeft IJmond Bereikbaar tot nu toe weten te interesseren om vaker de fiets te pakken. Dat leidde al tot zo’n 5.500 ochtendspitsmijdingen per week. Al die fietsers kunnen de nieuwe app gaan gebruiken. En daarnaast hoopt Van den Haak op nieuwe aanmeldingen. “De doelstelling is 1.000 deelnemers in het eerste jaar. Gezien de eerste reacties heb ik er vertrouwen in dat we dat prima gaan halen.”

Puzzelstukjes

Zou ze andere samenwerkingsverbanden moeten adviseren, dan zou ze zeggen: maak zo’n fiets-app helemaal onderdeel van je aanpak. Wat betekent dat dan concreet? “Wij informeren werkgevers over het bestaan van de app en vertellen over de funfactor. En we hebben het meteen over allerlei fiscale regelingen die er zijn om fietsen te stimuleren. Denk aan het fietsenplan of de leasefietsenregeling en kijk naar hoe je je kilometervergoeding regelt. Vind je het bijvoorbeeld nog steeds heel logisch fietsers en automobilisten evenveel geld krijgen? Veel werkgevers vergoeden de eerste tien kilometer überhaupt niet, en dat is voor fietsers natuurlijk superjammer.”

Maar vergeet ook de groep niet die met de auto moet komen – vanwege de afstand of de zakelijke afspraken. “Daarvoor gebruiken we de rideshare-app van Toogethr. Waarom zou je in je eentje gaan rijden? Met z’n tweeën reizen scheelt echt al zoveel auto’s op de weg. Dat is niet alleen goed voor de bereikbaarheid, maar ook voor het milieu. Dus zo zie je: we passen alle puzzelstukjes in elkaar om het geheel slim en duurzaam te maken.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.