Fietsenstalling Tilburg CS FOTO VerkeersNet

‘Fiets meenemen in trein tijdens daluren moet gewoon kunnen’

Je moet je fiets weer mee kunnen nemen in de trein, zeker nu ook veel mensen zonder auto hun vakantie noodgedwongen in eigen land doorbrengen. Dat bepleiten directeuren Freek Bos van reizigersvereniging Rover en Saskia Kluit de Fietsersbond. “Op vakantie gaan doen we dit jaar dus schijnbaar met het vliegtuig, want in tegenstelling tot het openbaar vervoer, zijn reizigers hier wel welkom.”

Op 12 mei verbood NS het meenemen van de fiets in alle treinen, ook de internationale. Dat is om de trein ‘zoveel mogelijk beschikbaar’ te houden voor noodzakelijke reizen, motiveert de vervoerder op de eigen site. Met name in de weekenden bleken veel mensen met hun fiets in de trein te stappen, waarschijnlijk om, mede vanwege het lekkere weer, lange stukken te fietsen. Voor reizigers met noodzakelijke reizen zijn er alternatieven, benadrukt de NS online. Bijvoorbeeld het huren van een OV-fiets of het meenemen van een vouwfiets.

Het verbod is niet langer houdbaar, schrijven Rover en de Fietsersbond in een blog. Niet alleen omdat er mensen zijn die voor hun noodzakelijke treinreizen ook hun fiets moeten meenemen – mantelzorgers bijvoorbeeld voor wie de eindbestemming ver van het station afligt. Maar ook omdat mensen gewoon met de trein op vakantie in Nederland of vlak daarbuiten moeten kunnen – en de eigen fiets meenemen is dan essentieel. “Dit geldt ook voor een deel van de ruim twee miljoen huishoudens zonder auto”, schrijven ze.

Economische schade

Deze groep heeft bij een vakantie in eigen land volgens hen ‘het nakijken.’ “Met de fiets naar Texel? Dan niet met de trein, want de fiets is hier niet welkom. Een stedentripje in eigen land? Dat wordt dan inclusief hoge parkeerkosten, want het openbaar vervoer is alleen voor noodzakelijke reizen. Op vakantie gaan doen we dit jaar dus schijnbaar met het vliegtuig, want in tegenstelling tot het openbaar vervoer, zijn reizigers hier wel welkom.” Nog los daarvan: er zijn volgens hen ‘genoeg plekken’ die op de reiziger zitten te wachten in de hoop de economische schade van de coronacrisis te kunnen beperken.

Ook verwarrend, schrijven Bos en Kluit: in de Intercity Berlijn mag de fiets wel mee. “Fietsen zijn welkom in deze trein, maar er mag dan dus niet in Nederland worden ingestapt. Terwijl internationale verbindingen vanaf diverse stations weer te springen om reizigers veilig naar hun vakantiebestemming te brengen, mag er in Nederland niet met het openbaar vervoer naar het opstapstation worden gereisd.” Overigens: bij Arriva in Friesland kan de fiets wel mee in de trein. En in de metro in Amsterdam en Rotterdam is de fiets ook welkom.

Aanmeldsysteem

Beide directeuren snappen een fiets meenemen tijdens de spits niet handig is. Daarom vragen ze in ieder geval toestemming voor gebruik tijdens de daluren. “Voor de coronacrisis werd het openbaar vervoer in de daluren voor zo’n 35 procent bezet en was afstand houden bij genoeg materieelinzet dus eigenlijk altijd al mogelijk. En dan waren er afgelopen week zelfs 72 procent minder reizigers dan normaal. Ruimte voor de fiets is er dus ook best.”

Overigens heeft de Tweede Kamer een motie van onder meer ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf aangenomen over de fiets in de trein. De Kamerleden verzoeken de regering om ‘in overleg te treden met de NS om ook reizen met een fiets in de trein in noodzakelijke gevallen toe te staan en alle mogelijkheden in kaart te brengen om zo snel mogelijk fietsen wel weer in de trein mee te kunnen nemen.’ Tot de mogelijkheden behoren ook ‘de OV-fiets tijdelijk kosteloos beschikbaar te stellen of het hanteren van een aanmeldsysteem.’ Bij dit soort oplossingsrichtingen zou je volgens hen ook de andere OV-bedrijven moeten betrekken

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.