Speed-Pedelec BEELD: IenW/Bart van Vliet

Meer dan de helft van de leaseautorijders heeft interesse in leasefiets

De interesse in een leasefiets is tijdens deze coronacrisis groot onder leaseautorijders. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ALD Automotive onder 1.500 werkenden, waaronder 300 leaserijders. Meer dan de helft van die laatste groep heeft interesse in een fiets van de zaak. Een kwart wil meer weten over de mogelijkheden.

171 van de 300 mensen met een salariswagen gaven aan interesse te hebben in een (lease)fiets. 24 procent heeft genoeg aan zo’n fiets om naar het werk of een afspraak te gaan. 63 procent doet het liever in combinatie met de auto, 13 procent een combinatie met het OV. Een kwart van alle ondervraagde leaserijders wil, vanwege de crisis, meer weten over de mogelijkheden van een leasefiets. Een vijfde verwacht vaker met de fiets naar het werk te gaan.

Sinds 1 januari van dit jaar zijn de fiscale regels voor de fiets van de zaak vereenvoudigd en geldt een bijtelling van 7 procent voor een zakelijke fiets die ook privé wordt gebruikt.

43 procent van de ondervraagden met interesse in fietsen heeft een voorkeur om de woon-werkafstand per e-bike af te leggen. Tegen 39 procent van de ondervraagden op een reguliere stadsfiets. Ook is er een klein deel (9 procent) dat voor een speed pedelec kiest, en eveneens 9 procent die voor een sportfiets gaat. Bij de 60-plussers is het aandeel dat voor een e-bike kiest net een beetje hoger.

Trigger

Vitaliteit is de leidende motivatie (81 procent) om naar het werk te fietsen. Dit wordt gevolgd door 56 procent dat de fiets een goedkoper alternatief vindt voor de auto of het OV en door 43 procent dat de fiets als duurzaam alternatief ziet.

“Mensen zijn momenteel meer ontvankelijk voor nieuwe manieren om te reizen”, zegt Lonneke van der Horst, marketing & innovation director bij ALD Automotive, dat in 43 landen bijna 1,8 miljoen voertuigen beheert. “Deze trend was al gaande en wordt vermoedelijk getriggerd door COVID-19, in elk geval heeft het deze trend versneld. Wij zien onder meer een groeiende vraag naar individuele manieren van reizen omdat alleen reizen veiliger is. En ook het kunnen combineren van vervoer kent een groeiende populariteit. Mocht je als werkgever je vervoersbeleid willen vernieuwen, dan is nu zeker het moment.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.