Jongeren op de fiets. Foto: Provincie Zuid-Holland

Aantal 70-plussers dat met fietsongeval overlijdt stijgt met 70 procent

Het aantal verkeersdoden onder automobilisten nam tussen 1999 en 2019 sterker af dan het aantal doden onder fietsers. Bij die eerste groep gaat het om 60 procent, bij die tweede groep om 11 procent. Het aantal 70-plussers dat omkwam met de fiets steeg in deze periode met 68 procent. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van het CBS.

Het aantal verkeersdoden met de auto is tussen 1999 en 2019 meer dan gehalveerd: van 587 naar 237. In dezelfde periode schommelde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers onder fietsers. In 2018 lag het aantal fietsdoden met 228 relatief hoog. Het betrof toen een derde van alle verkeersdoden. Een jaar later waren er 25  fietsdoden minder. Het hoogste aantal dodelijke fietsslachtoffers was in 2000: 233, het laagste aantal was in 2010: 162. 2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto.

Absoluut gezien kwamen in 2019 meer mensen om bij een auto-ongeluk (237) dan bij een fietsongeluk (203), maar per gereisde kilometer is dit anders. Per miljard reizigerskilometers kwamen veel meer fietsers om dan inzittenden van auto’s (11 tegen 1,6 verkeersdoden).

Duiden

Waar dat verschil vandaan komt is moeilijk te duiden. Auto’s zijn afgelopen twintig jaar een stuk veiliger geworden. Ook op het gebied van regelgeving is het een en ander veranderd. Zo werden er onder andere meer maatregelen genomen tegen rijden onder invloed, werd het beginnersrijbewijs ingevoerd en is het sinds juli 2019 voor alle bestuurders strafbaar een mobieltje vast te houden tijdens het rijden – ook voor fietsers.

Die laatste groep heeft steeds vaker te maken met volle fietspaden. Een botsing met een andere weggebruiker of met een paaltje midden op de weg is dan zo gebeurd. Daar komt bij dat die fietspaden ook steeds vaker vollopen met nieuwe type voertuigen, zoals speed peddelecs en e-bikes. Ze zijn zwaar en kunnen snel, en daardoor is een fout snel gemaakt.

Mobieler

Ook leeftijd speelt een rol, aldus het CBS. Fietsers die omkomen in het verkeer zijn ouder dan slachtoffers van dodelijke auto-ongelukken. Van de omgekomen fietsers in 2019 was 59 procent 70 jaar of ouder en 12 procent jonger dan 30 jaar; van de omgekomen automobilisten was 21 procent een 70-plusser en 35 procent jonger dan 30 jaar.

Dat hangt weer samen met een verandering van de bevolkingssamenstelling tussen 1999 en 2019. Het aantal 50-minners daalde terwijl het aantal 50-plussers toenam. Het aantal 70-plussers nam toe van bijna 1,5 miljoen begin 1999 tot ruim 2,3 miljoen begin 2019, een toename van 56 procent. 70-plussers zijn ook mobieler geworden. Tussen 1999 en 2017 namen zowel de gemiddelde autokilometers als de gemiddelde fietskilometers per rit van 70-plussers toe. Onder deze groep is de e-bike populair.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

1 reactie op “Aantal 70-plussers dat met fietsongeval overlijdt stijgt met 70 procent”

Tom Godefrooij|30.07.20|17:22

Ik ben verbaasd over het geringe begrip voor de materie waarmee deze cijfers besproken worden. De vraag is wat de relevante expositie-grootheid is waarmee je de ernst van de situatie kunt duiden. De ontwikkeling van het gebruik van de fiets in de betreffende leeftijdsklasse is er zo een. En in elk geval niet de afgelegde kilometers, maar de in het verkeer doorgebrachte tijd geeft de beste basis voor vergelijking van vervoerswijzen. Die tijd kun je goed benaderen door te kiezen voor verplaatsing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.