Deelfietsenbedrijf Blue-bike

‘Fiets speelt cruciale rol bij Europese plannen voor duurzame mobiliteit’

Meer mensen op de fiets krijgen is een van de meest effectieve manieren om het vervoer in Europa te vergroenen en de zogenaamde Green Deal te versnellen. Het stimuleren van dit vervoersmiddel is dan ook essentieel voor het succes van de Europese strategie voor Duurzame en Slimme Mobiliteit. Dit schrijven de Europese fietsverenigingen ECF, CIE en CONEBI. 

Zij hebben deelgenomen aan een publieke consultatieronde over de Europese strategie voor Duurzame en Slimme Mobiliteit. De Europese Commissie wil die strategie inzetten om de doelen te behalen uit de European Green Deal, een plan met onder andere als doel om het uitstoot van de transportsector met 90 procent te reduceren in 2050.

Extra geld

De Europese fietsverenigingen hebben dit moment aangegrepen om de Commissie te wijzen op het belang van de fiets en om te vragen om extra investeringen. Als het aan deze drie ligt, wordt er in ieder geval 6 miljard euro gestoken in veilige en kwalitatieve fietsinfrastructuur. Dit heeft meerdere voordelen. Wanneer meer mensen gaan fietsen, zal dat niet alleen goed zijn voor de vermindering van de schadelijke uitstoot, maar ook nog een positieve bijdrage leveren aan de economie van Europa.

“Er is simpelweg geen denkbare manier voor de EU om de vervoersemissies met 90 procent te verminderen en de enorme potentiële voordelen voor het milieu en de gezondheid van de burger te oogsten zonder een grote, verdere verschuiving naar meer fietsen”, meent topvrouw Jill Warren van ECF, de European Cyclist Federation. “We rekenen dus op de EU om deze verschuiving mogelijk te maken door het stellen van duidelijke doelen, een effectief beleid en voldoende financiering.”

Elektrische fietsen

ECF, CIE en CONEBI willen naast de miljarden voor betere infrastructuur ook nog eens 5,5 miljard euro voor een fonds voor e-bikes. Die laatste kunnen op middellange routes een goed alternatief zijn voor bijvoorbeeld auto’s, meent Manuel Marsilio van CONEBI. “De fietsindustrie van de EU levert een belangrijke bijdrage aan de EU-doelstellingen op het gebied van concurrentievermogen, innovatie, duurzame en slimme mobiliteit die zijn vastgelegd in de Europese Green Deal. In 2019 steeg de verkoop van e-bikes met 23 procent in vergelijking met 2018, wat resulteerde in 3,4 miljoen verkochte exemplaren en een groot potentieel voor een verschuiving van individueel gemotoriseerd vervoer naar meer fietsen.”

Naast extra geld, zouden de drie organisaties graag zien dat de tweewieler een belangrijkere rol krijgt in het Europese mobiliteitsbeleid en de fiets moet in het hele mobiliteitssysteem als gelijkwaardig worden gezien aan de andere modaliteiten. “Tot 2030 kan de fiets een snelle start geven aan de Green Deal, voortbouwend op de snelle transitie richting meer fietsers die we hebben gezien tijdens de coronacrisis”, aldus Kevin Mayne, directeur bij CIE.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.