Fietspad in Arnhem

Ruim 80% drukke fietspaden naar scholen te smal

Drukke fietspaden die worden gebruikt voor schoolroutes zijn grotendeels niet breed genoeg voor de stroom scholieren. Ruim 80 procent van de Nederlandse veelgebruikte fietspaden naar school is te smal of zelfs veel te smal. Ook is een klein deel nog onverhard. Dit kan voor gevaarlijke situaties op de weg zorgen. Het is dus zaak om flink te investeren. Afhankelijk van de gekozen oplossing gaat het om een bedrag van 413 miljoen euro tot zelfs 2,2 miljard euro.

Dat blijkt uit ‘Onderzoek Kwaliteit Fietsroutes’ van Sweco in opdracht van Bouwend Nederland. Volgens Bouwend Nederland is Nederland koploper op fietsgebied, maar zijn investeringen nodig om ervoor te zorgen dat Nederland die koppositie niet verliest. De druk op fietspaden wordt namelijk steeds groter, onder andere door de toename van verschillende soorten fietsen en de groei van het aantal fietsers.

Het onderzoek wordt onder andere onderschreven door de Fietsersbond en de ANWB. “Onderzoek bewijst opnieuw dat de fietsinfrastructuur helemaal niet af is in Nederland”, zegt Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond. “Er moet veel meer in de fiets geïnvesteerd worden door alle overheden. Dat is geen luxe, maar keiharde noodzaak.” ANWB vreest voor veel meer verkeersslachtoffers, wanneer niet wordt geïnvesteerd in betere fietspaden.

16 procent voldoet

Om in de analyse te bepalen of een fietspad wel breed genoeg is, zijn de richtlijnen van het CROW aangehouden.  Van het totale aantal kilometers fietspad in Nederland waar dagelijks meer dan 150 scholieren van gebruikmaken, blijkt dus maar een klein aantal daadwerkelijk te voldoen. Landelijk gezien scoort slechts 16 procent van de drukke routes redelijk tot goed. Er is gekeken naar vrijliggende fietspaden, maar ook naar 50 kilometer-wegen waar fietsers op de rijbaan rijden.

Om die reden pleit Bouwend Nederland voor een extra budget voor gemeentelijke infrastructuur. Jaarlijks moet er 1 miljard euro beschikbaar komen. “Helaas zien we dat gemeentelijke infrastructuur in deze tijden van corona niet altijd de prioriteit krijgt die het verdient. Om de kwaliteit van onze gemeentelijke infrastructuur, zoals fietsroutes, en dus de veiligheid van de gebruikers op niveau te houden, moet er flink worden geïnvesteerd”, vertelt Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. “We willen allemaal graag fietsen. Dat is gezond, goed voor het milieu en helpt de druk op de andere middelen van vervoer te matigen. Dan moeten we ook bereid zijn ons fietsnetwerk in topconditie te houden.”

Provinciale verschillen

In alle provincies valt wat te verbeteren aan de fietsinfrastructuur. Het is vooral opletten in Zeeland, blijkt uit de analyse. Daar is namelijk 154 van de 171 kilometer van de onderzochte drukke fietsroutes niet breed genoeg. Groningen scoort evenmin hoog, net zoals Drenthe. In deze twee provincies blijkt meer dan de helft van alle drukke fietspaden veel te smal te zijn voor de hoeveelheid fietsers dat er gebruik van maakt.

Dit zijn overigens wel provincies met minder kilometers. De meeste drukke fietsroutes bevinden zich in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies is bijna 40 procent bestempeld als veel te smal. Noord-Brabant komt het beste uit de bus, aangezien 20 procent van de paden hier redelijk tot goed is.

Tekst loopt door onder grafiek

Grafiek drukke fietsroutes (bron: Bouwend Nederland)

Nieuwe steden

Als meer naar het stedelijk niveau wordt gekeken, blijkt dat met name oudere steden hun fietspaden moeten aanpakken. Zo zijn de drukke fietsroutes voor scholieren in Ede (34%), Venlo (32%) en Deventer (30%) veel te smal, terwijl jonge steden zoals Almere (50%) en Zoetermeer relatief goed scoren met respectievelijk 50 procent en 45 procent van de drukke fietspaden die voldoen aan de landelijke richtlijnen. In absolute zin doen Amsterdam, Rotterdam en Almere het heel goed, wat komt omdat hier zo veel fietspaden zijn.

In het onderzoek is ook gekeken naar de verharding van fietsroutes, waarbij onderscheid is gemaakt tussen gesloten verharding – waarmee asfalt of beton wordt bedoeld – open verharding en onverharde wegen. In de gemeenten Westland en Amersfoort blijken heel veel fietspaden te zijn met open verharding, zoals tegels, betonstraatstenen of klinkers. Deze is beter dan een onverharde weg, maar minder veilig dan gesloten verharding door bijvoorbeeld losliggende tegels of trillingshinder. Ook in Amsterdam en bijvoorbeeld in Emmen valt in absolute zin veel te verbeteren.

Kosten

Er zijn drie oplossingen onderzocht in de analyse. Het verbreden of opnieuw asfalteren van een bestaand fietspad, de aanleg van een vrijliggend fietspad of het volwaardig afwaarderen van een 50 kilometer-weg naar een 30 kilometer-weg. De beste oplossing is afhankelijk van de specifieke verkeerssituatie en ook aan de kosten moet natuurlijk gedacht worden. De eerste oplossing kost namelijk tussen de 91.000 en 212.000 euro per kilometer, terwijl met het afwaarderen van een weg al snel een prijs is gemoeid tussen de 249.000 en 581.000 euro per kilometer.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “Ruim 80% drukke fietspaden naar scholen te smal”

Remko Zeven|20.08.20|11:52

Ik vermoed dat er volgens Rutte geen geld voor is …

Meer praktisch, maar dit zal niet gebeuren :

Laat automobilisten fietsers met één meter of meer passeren dan wel 20/30 km/u rijden als dit (veel) minder is. Laat ze, indien nodig, uitwijken – ja, over de middellijn van de weg (hetgeen gewoon is toegestaan)- of er achter blijven !

Dit gebeurt allemaal te weinig om de volgende redenen :

– geen verkeersinzicht, niet kunnen “timen”
– ongeduld
– domheid
– egoïsme

Léon Wokke|20.08.20|11:52

Er bestaat in mijn ogen ook een 4de oplossing. Namelijk het delen van de rijbaan, zie https://www.lead-ing.nl/veilig-verkeer-d-in-destad. Dit gecombineerd met het terugbrengen van de maximum snelheid zou al snel zorgen voor een veilige verkeerssituatie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.