Urbee deelfietsen in Apcoa parkeergarages BEELD APCOA

1.400 deelfietsen en 700 deelscooters voor Amsterdam

Als experiment krijgt Amsterdam er de komende maanden 1.400 deelfietsen en 700 deelscooters bij. Het deelconcept sloeg enkele jaren geleden al aan, met nadelige impact voor de openbare ruimte tot gevolg. De deelfietsen en -scooters verschenen overal. Daarom heeft de gemeente ditmaal besloten het kleinschalig en lokaal aan te pakken.

Door nu maar vier aanbieders de kans te geven om deelsystemen aan te bieden, hoopt de gemeente Amsterdam ditmaal wel een succes te maken van deze concepten. Want hoewel het drie jaar geleden juist voor minder ruimte zorgde op straat, is de gedachtegang dat er minder fietsen en scooters nodig zullen zijn als gebruikers die met elkaar kunnen delen.

Experiment

Het gaat nu dus om een experiment, dat bedoeld is om duidelijkheid te krijgen over de kansen van deelfietsen en deelscooters in Amsterdam voor de toekomst. Het experiment begint na de zomer en loopt twee jaar lang, met de mogelijkheid om het nog een jaar te verlengen. De experimenten worden door de gemeente nauwgezet in de gaten gehouden en bijgehouden.

Het gaat om de aanbieders FlickBike, Urbee, Cargoroo en Go About. Deze partijen zullen hun voertuigen aanbieden vanaf één bepaald punt en per aanbieder is een maximum aantal fietsen toegekend. Afgelopen zomer werd het aanbod uitgebreid van deelscooteraanbieder Felyx en in september komt aanbieder Check daar nog eens bij met 350 scooters.

De locaties

FlickBike plaatst vanaf september 400 deelfietsen langs Westlijn van de metro. Urbee is verantwoordelijk voor de plaatsing van 300 elektrische deelfietsen Oost vanaf begin oktober. Vanaf eind oktober dit jaar gaat Go About 200 deelfietsen op de Zuidas en 400 deelfietsen in Zuidoost plaatsen. In totaal stelt Cargoroo 100 elektrische deelbakfietsen beschikbaar in Oost en Zuid vanaf eind 2020.

De fietsen zijn te boeken via de app van de aanbieder op de mobiele telefoon, die aangeeft waar de fietsers en scooters worden aangeboden en kunnen worden ingeleverd. Die app is ook het slot van de deelfiets, deelbakfiets of deelscooter geopend. Zo wordt het slot ook weer gesloten. Gebruikers kunnen per rit betalen of een abonnement afsluiten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.