Slimme fietskluis op Groningse hub

Groningse hubs aantrekkelijker door slimme fietskluizen

Slimme fietskluizen kunnen een fijne service zijn voor reizigers die verschillende vervoersmiddelen willen combineren tijdens hun rit. Daarom zijn nu acht bestaande hubs in de provincies Groningen en Drenthe voorzien van dergelijke kluizen om een tweewieler te stallen. De provincies proberen aantrekkelijke hubs te creëren, zodat reizigers gemakkelijker kunnen overstappen op verschillende vervoersmiddelen. 

Er is nu voor gekozen om op acht hubs in de twee provincies slimme fietskluizen geplaatst. Het gaat dan om de P+R Leek/A7, busstation Stadskanaal, station Zuidhorn en Vlagtwedde in Groningen en op P+R Westlaren/Zuidlaren/N34, P+R Gieten, P+R Peize en P+R Borger in Drenthe. Niet alleen staan fietsen hier veilig, elektrische fietsen kunnen ook nog worden opgeladen aan het laadpunt.

Hubs

Hubs zijn belangrijk in het noorden van Nederland. Er zijn er inmiddels al meer dan vijftig en de provincies proberen hier actief allerlei diensten en voorzieningen bij elkaar te brengen, zodat reizigers het minder erg vinden als ze even moeten wachten. Het gaat dan bijvoorbeeld om voorzieningen zoals watertappunten, wifi of elektrische laadpalen.

Het is dus de ambitie om niet alleen vervoersmiddelen op deze hub bij elkaar te brengen, maar ook allerlei voorzieningen en diensten te koppelen. Voor de reizigers die hier komen, maar ook voor omwonenden. Of bijvoorbeeld voor bedrijven in de omgeving. Hierbij valt te denken aan scholen, bibliotheken of pakketservice.

Gebruik

De kluis is te huur per uur, per dag of zelfs voor meerdere dagen via de app ‘Fietskluizen’. Door een kluis te reserveren, zijn reizigers zeker van een plekje, maar het is ook ter plekke te regelen. Het huren van een fietskluis kost € 0,10 per uur, met een maximum van € 0,75 per dag. Op basis van het gebruik willen Groningen en Drenthe kijken op welke hubs in de toekomst ook nog fietskluizen geplaatst gaan worden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.