Fietsers in Groningen

Groningse fietser krijgt zoveel mogelijk vrij baan bij wegwerkzaamheden

Bij wegwerkzaamheden krijgen fietsers in de stad Groningen de ruimte en de mogelijkheid om rondom deze werken te fietsen. Daarvoor maakt Groningen Bereikbaar afspraken met aannemers en ziet de gemeente toe op het plaatsen van speciale borden en goede omleidingsroutes. “We sturen aan op gedragsverandering bij zowel de wegwerkers als de fietsers”, aldus verkeerskundige Edwin Papjes van Groningen Bereikbaar.

In Groningen is het fietsverkeer verantwoordelijk voor ongeveer zestig procent van alle vervoersbewegingen. Daar is de gemeente erg blij mee en het gebruik van deze modaliteit wordt dan ook verder gestimuleerd. Daarom zijn de afspraken gemaakt over de doorstroming voor fietsers bij werkzaamheden, is er overleg met partijen als Fietsersbond Groningen en Veilig Verkeer Nederland en zijn er acties om meer mensen te laten fietsen.

Werkzaamheden

Bij werkzaamheden wijst de praktijk uit dat fietsers overal tussendoor glippen. Een verkeersregelaar kan wel aanwijzingen geven, maar vaak kiezen de meeste fietsers voor hun eigen route. Dit vereist dus omdenken, meent Papjes. :Geef de fietsers ruimte en wél de mogelijkheid langs het werk aan de weg te fietsen. Misschien dat ze dan nog gedurende één dag moeten afstappen, maar daar zal dan begrip voor zijn.”

Om die visie ook over te brengen is de gemeente met de aannemersbedrijven in gesprek gegaan. En volgens de gemeente is inmiddels een cultuuromslag waarneembaar. Een voorbeeld is het sluiten van een halve rijbaan in de Oude Kijk in ’t Jatstraat met zogenaamde barriers. Die laten fietsers veilig door, terwijl auto’s moeten wachten op tegemoetkomend verkeer. ““Het resultaat: geen conflicten meer met fietsers en geen agressie. De aannemer kwam tot de conclusie dat het boven verwachting beter liep. Het levert wat op, hij kon rustiger en sneller werken, was zijn conclusie”, aldus Papjes.

Eigenwijs

De gemeente heeft ook veel geprobeerd om juist de fietsers op een succesvolle manier om te leiden. Gedragsaanpassing blijkt namelijk lastig en er zijn dus verschillende maatregelen uitgeprobeerd. Dan gaat het bijvoorbeeld om het eerder plaatsen van de omleidingsborden en Engelse teksten op deze borden voor buitenlandse studenten.

Op bepaalde omleidingsborden werd gekozen voor de aanhef ‘Hé fietser!’ of ‘Sorry fietser’. Papjes: “Dat was best een revolutie om die teksten op de borden te krijgen.” Verder experimenteert de gemeente met verschillende omleidingsroutes, een korte route en een vlotte route. “Goede communicatie is belangrijk om onveilig verkeersgedrag te voorkomen.”

Meer begrip

De aanpak heeft succes. Aannemers houden vaker rekening houden met fietsers en denken zelf ook mee over manieren om fietsers wel doorgang te laten vinden. De aannemers gaan ook akkoord met kortere afsluitingen. Dat is een mooie ontwikkeling , vindt Papjes. “Aannemers komen vaak van buiten de stad, komen met de auto en hebben ook nog nooit door de stad gefietst. Zij kennen de specifieke situatie dus niet.”

Bovendien lijken ook automobilisten het te accepteren. Zo werd ook op de Petrus Campersingel een halve rijbaan afgesloten in het voorjaar. Daar rijden auto’s normaal 50 kilometer per uur en er moest dus gezorgd worden voor goede doorstroming en geen lange files voor auto’s. “Het was wel even spannend hoe dat zou uitpakken. Zo’n maatregel vraagt om acceptatie door automobilisten, zonder dat er wordt gescholden op wegwerkers en verkeersregelaars. Gelukkig ging het goed. De fietsers konden ongehinderd hun route vervolgen en het autoverkeer stroomde ook goed door.”

Kritiek

Ondanks het succes is er nog ruimte voor verbetering. Groningen Bereikbaar krijgt dan ook adviezen van de zogenaamde Denk- en Doetank, de Fietsersbond Groningen en rechtstreeks van inwoners.”We zien dat er meer aandacht komt voor de fietsers, maar het is een proces van vallen en opstaan”, zegt Wim Borghols, voorzitter van Fietsersbond Groningen. Volgens hem zien vooral de kleine aannemers bij kleine projecten de fietsers nog wel eens over het hoofd.

“Ze plaatsen dan bijvoorbeeld het bord ‘doorgaand verkeer gestremd’, terwijl dat in die situatie alleen geldt voor auto’s. Ook zien ze soms niet in dat fietsers overal vandaan komen, ook uit zijstraten.” De Fietsersbond waardeert echter de moeite van Groningen Bereikbaar om partijen bij elkaar te brengen.

Er worden afspraken gemaakt om bijvoorbeeld te voorkomen dat bij een stremming fietsers te ver moeten omfietsen of dat er twee belangrijke fietsroutes tegelijk tijdelijk worden afgesloten. “Deze afspraken hebben effect, al blijven de kritische geluiden van een partij als de Fietsersbond altijd nodig”, concludeert Papjes.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.