Fiets moet in 2040 belangrijkste vervoersmiddel in Den Haag zijn

In Den Haag moet zeker een kwart van alle verplaatsingen in 2040 met de fiets worden afgelegd. Met die ambitie heeft de gemeente woensdagavond ingestemd. Het fietsgebruik moet in 2030 met 25 procent gegroeid zijn en in 2040 met 50 procent. De stad steekt daarom tot 2022 in totaal 65 miljoen euro in onder andere een netwerk van snelle, comfortabele en veilige fietsroutes en goede fietsstallingen.

Den Haag wil dat de fiets in 2040 het meest gekozen vervoermiddel wordt voor verplaatsingen tussen de 1 en de 7,5 kilometer en ook op regionale verplaatsingen tussen de 7,5 en 15 kilometer moet de fiets of elektrische fiets een belangrijke positie hebben verworven. “Den Haag wil een echte fietsstad worden, voor alle Hagenaars. Want fietsen in gezond, schoon en gemakkelijk: het draagt bij aan een leefbare en bereikbare stad”, aldus de gemeente.

Fietsnetwerk

Om het fietsgebruik te stimuleren, richt de gemeente zich de komende jaren op vier keuzes. Ten eerste wordt er geïnvesteerd in een netwerk van snelle, comfortabele en veilige fietsroutes. Er komt meer ruimte voor de fiets in het centrum en in de vooroorlogse wijken, maar ook moeten maatregelen bijvoorbeeld conflicten tussen fietsers en voetgangers voorkomen.

De weg moet zodanig worden ingericht dat iedere weggebruiker weet hoe hij zich moet gedragen en dit verbetert de verkeersveiligheid. “Het fietsgebruik op de Haagse en regionale routes groeit stevig en moet in goede banen worden geleid, door conflicten met andere verkeersdeelnemers te verminderen en door in de ruimtelijke inrichting meer prioriteit aan de fiets te geven”, schrijft de gemeente.

Parkeren

Om het gebruik van de fiets aantrekkelijker te maken, wil de gemeente zorgen dat inwoners en bezoekers hun voertuig gemakkelijk kwijt kunnen in het centrum, bij de stations en in woonbuurten. “De aanwezigheid van fietsparkeervoorzieningen stuurt het gedrag. Of mensen hun fiets goed bij de bestemming kwijt kunnen, bepaalt mede of mensen voor de fiets kiezen of voor een ander vervoermiddel.”

Daarom investeert de gemeente in goede en vooral genoeg fietsenstallingen. Daarbij is speciale aandacht voor verschillende fietsmodellen, zoals e-bikes en kratfietsen. Hiervoor komen voldoende voorzieningen op populaire bestemmingen in de stad en de gemeente verbetert de voorzieningen bij overstaplocaties op OV of auto. Verder wordt meer rekening met de tweewieler gehouden bij nieuwbouw.

Veiligheid

Daarnaast wil de gemeente de stijging van het aantal fietsslachtoffers aanpakken. Het aantal verkeersslachtoffers neemt sinds 2014 weer toe en het zijn vaak vooral kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers. Volgens Den Haag pakken mensen alleen (vaker) de fiets als zij het gevoel hebben dat dit veilig is. Daarom wordt verkeersveiligheid het uitgangspunt bij de aanleg of herinrichting van fietsroutes.

Als laatste maatregel maakt de gemeente vernieuwend beleid om fietsen voor alle Hagenaars beschikbaar te maken. Daarom worden stimulering en gedragsverandering ingezet. Daarvoor worden zogenaamde ‘zachte’ maatregelen voor gedragsbeïnvloeding gecombineerd met ‘harde’ maatregelen op het gebied van infrastructuur die de fiets een goede positie geven.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Fiets moet in 2040 belangrijkste vervoersmiddel in Den Haag zijn - VerkeersNet

Fiets moet in 2040 belangrijkste vervoersmiddel in Den Haag zijn

In Den Haag moet zeker een kwart van alle verplaatsingen in 2040 met de fiets worden afgelegd. Met die ambitie heeft de gemeente woensdagavond ingestemd. Het fietsgebruik moet in 2030 met 25 procent gegroeid zijn en in 2040 met 50 procent. De stad steekt daarom tot 2022 in totaal 65 miljoen euro in onder andere een netwerk van snelle, comfortabele en veilige fietsroutes en goede fietsstallingen.

Den Haag wil dat de fiets in 2040 het meest gekozen vervoermiddel wordt voor verplaatsingen tussen de 1 en de 7,5 kilometer en ook op regionale verplaatsingen tussen de 7,5 en 15 kilometer moet de fiets of elektrische fiets een belangrijke positie hebben verworven. “Den Haag wil een echte fietsstad worden, voor alle Hagenaars. Want fietsen in gezond, schoon en gemakkelijk: het draagt bij aan een leefbare en bereikbare stad”, aldus de gemeente.

Fietsnetwerk

Om het fietsgebruik te stimuleren, richt de gemeente zich de komende jaren op vier keuzes. Ten eerste wordt er geïnvesteerd in een netwerk van snelle, comfortabele en veilige fietsroutes. Er komt meer ruimte voor de fiets in het centrum en in de vooroorlogse wijken, maar ook moeten maatregelen bijvoorbeeld conflicten tussen fietsers en voetgangers voorkomen.

De weg moet zodanig worden ingericht dat iedere weggebruiker weet hoe hij zich moet gedragen en dit verbetert de verkeersveiligheid. “Het fietsgebruik op de Haagse en regionale routes groeit stevig en moet in goede banen worden geleid, door conflicten met andere verkeersdeelnemers te verminderen en door in de ruimtelijke inrichting meer prioriteit aan de fiets te geven”, schrijft de gemeente.

Parkeren

Om het gebruik van de fiets aantrekkelijker te maken, wil de gemeente zorgen dat inwoners en bezoekers hun voertuig gemakkelijk kwijt kunnen in het centrum, bij de stations en in woonbuurten. “De aanwezigheid van fietsparkeervoorzieningen stuurt het gedrag. Of mensen hun fiets goed bij de bestemming kwijt kunnen, bepaalt mede of mensen voor de fiets kiezen of voor een ander vervoermiddel.”

Daarom investeert de gemeente in goede en vooral genoeg fietsenstallingen. Daarbij is speciale aandacht voor verschillende fietsmodellen, zoals e-bikes en kratfietsen. Hiervoor komen voldoende voorzieningen op populaire bestemmingen in de stad en de gemeente verbetert de voorzieningen bij overstaplocaties op OV of auto. Verder wordt meer rekening met de tweewieler gehouden bij nieuwbouw.

Veiligheid

Daarnaast wil de gemeente de stijging van het aantal fietsslachtoffers aanpakken. Het aantal verkeersslachtoffers neemt sinds 2014 weer toe en het zijn vaak vooral kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers. Volgens Den Haag pakken mensen alleen (vaker) de fiets als zij het gevoel hebben dat dit veilig is. Daarom wordt verkeersveiligheid het uitgangspunt bij de aanleg of herinrichting van fietsroutes.

Als laatste maatregel maakt de gemeente vernieuwend beleid om fietsen voor alle Hagenaars beschikbaar te maken. Daarom worden stimulering en gedragsverandering ingezet. Daarvoor worden zogenaamde ‘zachte’ maatregelen voor gedragsbeïnvloeding gecombineerd met ‘harde’ maatregelen op het gebied van infrastructuur die de fiets een goede positie geven.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.