Fietsersbond wil nu gemeentelijke actieplannen gladheidbestrijding

Onder het motto “Beter te vroeg dan te laat” presenteert de Fietsersbond hartje zomer een wensenlijst voor de gladheidbestrijding op fietsroutes. Afgelopen winter hadden fietsers het zeer zwaar op spekgladde fietsroutes met duizenden valpartijen als gevolg. De Fietsersbond vraagt daarom donderdag alle gemeenten in Nederland om zich voor te bereiden op een adequate aanpak van fietsroutes bij gladheid. De oproep wordt ook via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) verspreid. Gemeenten hebben nu nog voldoende tijd om een goed plan te maken en ontbrekende materialen aan te schaffen.
Minister Eurlings vroeg de Fietsersbond dit voorjaar om een analyse te maken van het beleid van Nederlandse gemeenten. Via een enquête en de meldingen op www.fietsersbond.nl/meldpunt kon de bond een goed beeld schetsen van de situatie op de fietspaden in de afgelopen strenge winter. In de winter van 2009-2010 winter hebben naar schatting 8.300 fietsers letsel opgelopen ten gevolge van gladheid, achtmaal zo veel als in een normale winter. Volgens de Fietsersbond zijn veel gemeenten te kort geschoten in het bestrijden van gladheid op hoofdfietsroutes. Zo slaagde maar een derde van de gemeenten erin het fietspadennetwerk grotendeels sneeuwvrij te krijgen, aldus de bond. De verschillen tussen gemeenten waren groot, gemiddeld was de situatie in grote gemeenten en in het westen van het land het slechtst.
De bron van gladheid op de fietspaden, sneeuw, laat zich niet met zout bestrijden. Daarom moet er bij sneeuw op fietspaden geveegd of geborsteld worden, zo stelt de Fietsersbond. Opvallend is dat een groot deel van de gemeenten, tweevijfde, bij de bestrijding van sneeuw toch kiest voor zout strooien. Vanwege het risico van ijsvorming door samendrukking dient de sneeuw ook snel verwijderd te worden, uiterlijk binnen 3,5 uur volgens de landelijke norm. De meerderheid van de gemeenten haalde deze norm evenwel niet, vele overschreden deze met dagen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.