Meer ruimte voor deelmobiliteit in Utrecht

Aanbieders van deelmobiliteit in Utrecht moeten in 2021 een vergunning hebben om hun diensten aan te bieden. Hierdoor kan de gemeente het aanbod van deelmobiliteit in het voorjaar van 2021 flink uitbreiden, terwijl die regulering ervoor zorgt dat overlast wordt voorkomen. Naast deelfietsen, bakfietsen en deelauto’s komt er volgend jaar ruimte voor elektrische deelfietsen en deelbromfietsen. Die laatste twee vervoermiddelen zijn volgens de gemeente een belangrijke aanvulling op het huidige aanbod, omdat het een tussenstap is tussen de auto en de fiets.

Het commercieel aanbieden van deelmobiliteit in de stad zonder vergunning wordt verboden. Om overlast te voorkomen, is plaats voor een beperkt aantal aanbieders en een beperkt aantal voertuigen per deelvorm. Bovendien is het nu aan de gemeente om in samenwerking met de aanbieder te bepalen wáár de voertuigen worden aangeboden. Dit draagt bij aan een beter gebruik van de schaarse ruimte. De elektrische bromfietsen komen vooral buiten het centrum te staan, bij bijvoorbeeld P+R-locaties en OV-knooppunten.

Eisen

Voor dit nieuwe beleid is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gewijzigd. De gemeente kan in dit geval eisen en voorwaarden stellen. Dit moet het fenomeen ‘strooifietsen’ bijvoorbeeld voorkomen. De sturing op de toelating van verschillende vormen van deelmobiliteit, locaties en aantallen gaat ook tegen dat deelvoertuigen voor (nieuwe) verkeersonveilige of hinderlijke situaties zorgen.

Utrecht is een groot voorstander van deelmobiliteit en wil dit stimuleren. Het is dan ook de bedoeling om het aanbod te vergroten en verbreden. “Deelmobiliteit is belangrijk om Utrecht leefbaar en bereikbaar te houden, zeker gezien de groei van de stad. Als meer bewoners en bezoekers (brom)fietsen en auto’s delen, zijn minder vervoermiddelen nodig. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid en zijn er minder (fiets)parkeerplaatsen nodig.”

Deelauto’s

De verplichte vergunning geldt niet voor auto’s. Daarvoor is gekozen omdat het deelautobeleid in Utrecht al ver is ontwikkeld. Er zijn al veel parkeervergunningen afgegeven en er is al een groot aantal aanbieders in de stad actief. Onlangs werd bekend dat de gemeente Utrecht de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners heeft.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.