iVRI fiets. Foto: Goedopweg

Sneller groen licht voor fietsers Utrecht dankzij radar

Een slim verkeerslicht op het Utrechtse bedrijventerrein Rijnsweerd moet ervoor zorgen dat fietsers sneller groen licht krijgen. Het is voor het eerst dat bij een dergelijk project met iVRI’s radar wordt gebruikt, aldus de betrokken partijen.

Via een app, internetverbinding en de zogenaamde Talking Traffic Cloud kunnen intelligente Verkeersregelinstallaties (iVRI) communiceren met fietsers en voertuigen. Deze technologie wordt onder meer gebruikt door maaltijdbezorgers, zodat klanten precies weten wanneer hun bestelling er is.

De ‘gewone’ fietser heeft echter geen app om met slimme verkeerslichten te communiceren. Maar minder lang wachten op groen licht is iets dat elke fietser wel wil. Daarom biedt in dit geval radar uitkomst. Die herkent de aantallen naderende fietsers en de snelheid waarmee ze rijden. Die informatie wordt naar het verkeerslicht gestuurd, dat staat op de kruising van de Pythagoraslaan en de Archimedeslaan op bedrijventerrein Rijnsweerd. Het licht gaat indien nodig eerder op groen, of blijft daar langer op staan.

Testen of alles werkt

De test is een samenwerking tussen Goedopweg, radarleverancier Cycledata en Monotch, dat de koppeling met de Talking Traffic Cloud verzorgt. De gemeente Utrecht programmeert de verkeerslichten. De test moet uitwijzen of alles technisch naar behoren werkt, of de fietsmetingen betrouwbaar zijn en wat de effecten zijn op wachttijden voor fietsers en het overige verkeer. Bij positieve uitkomsten zal Goedopweg kijken naar meer locaties in de regio om de fietsradar te plaatsen.

Steeds meer iVRI’s

In de regio Utrecht staan inmiddels veertig slimme iVRI’s op verschillende plekken, bijvoorbeeld op de N201. Hier vonden recentelijk ook twee testen plaats. Vrachtwagens kregen eerder en langer groen licht, waardoor CO2uitstoot en geluidsoverlast afnamen. Voor de vrachtwagens zelf leverde dit tijdwinst op. En weginspecteurs konden op hun diensttelefoon voorrang vragen aan de slimme verkeerslichtenHierdoor waren zsneller bij een calamiteit om assistentie te verlenen, waardoor de weg na een ongeval weer eerder vrij en veilig was. 

iVRI fiets. Foto: Goedopweg

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.