Groen licht fietser. Foto: iStock / baloon111

Leveren slimme technieken sneller groen licht op voor fietsers?

De provincie Noord-Holland test of het comfort van fietsers beter wordt door de inzet van slimme technieken, zoals slimme camera’s en apps die communiceren met een verkeerslicht. Het gaat om een proef op een kruising in Haarlemmermeer, waar slimme technieken worden ingezet om fietsers en groepen fietsers automatisch te tellen en herkennen.

“Als we fietsers eerder aan zien komen, kunnen we ze op het juiste moment groen licht geven”, licht gedeputeerde mobiliteit en bereikbaarheid Jeroen Olthof toe. “Dit is een heel mooi voorbeeld hoe slimme technieken helpen om fietsen aangenamer en comfortabeler te maken. En meer mensen op de fiets is niet alleen goed voor hun gezondheid, maar ook beter voor de bereikbaarheid en het milieu.”

Drukke kruising

Om de werking hiervan te testen, hangen er sinds maandag 15 februari camera’s op de kruising N201 met de Cruquiusdijk. Dit is een kruising waar dagelijks veel groepen fietsers oversteken én al slimme verkeerslichten staan. Met behulp van de nieuwe slimme camera’s, apps en een speciaal kastje in de fiets kan nog beter bijgehouden worden waar fietsers zich bevinden.

Deze technieken kunnen communiceren met het slimme verkeerslicht op de kruising. Er wordt informatie uitgewisseld over de locatie, de richting en de snelheid van de fietsers, waardoor het verkeerslicht weet dat er fietsers aankomen die willen oversteken. Als de communicatie tussen het verkeerslicht en de camera’s, apps en/of kastje goed werkt, springt het verkeerslicht eerder op groen.

Kosten beheer

In deze proef, die twee maanden duurt, kijkt de provincie niet alleen naar de mogelijkheden en effecten voor fietsers, maar ook naar de kosten en het beheer ervan. De resultaten zijn naar verwachting in de zomer van dit jaar bekend. Noord-Holland benadrukt dat de proef klaar is voor de werkzaamheden starten aan de Cruquiusbrug. Hier legt de provincie een fietsonderdoorgang aan, zodat fietsers de N201 niet meer hoeven over te steken.

Tijdens de proef kijkt Noord-Holland nauwkeurig naar de consequenties voor de verkeersveiligheid, de privacy en cybersecurity. Er worden niet meer gegevens verwerkt dan strikt noodzakelijk en de camera’s identificeren de fietsers niet. Hierdoor is alleen het aantal fietsers, de locatie, richting en snelheid bekend. Deze gegevens worden tijdelijk opgeslagen in een database en na controle direct verwijderd.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.