snelfietsroute

Onrust rondom fietsroutes in Overijssel

Er worden in de provincie Overijssel geen langeafstandsfietsroutes opgeheven en het knooppuntensysteem is niet weggevallen. Dit laat de provincie weten in een reactie op de onrust die dinsdag ontstond over het fietsnetwerk. Volgens de ANWB ondersteunt de provincie het langeafstandsfietsnetwerk niet langer en zijn er al LF-bordjes verwijderd. 

In een verklaring probeert de provincie de misverstanden de wereld uit te helpen. Weliswaar zijn er er twee tussenbordjes weggehaald op de LF-14, maar dit is alleen gedaan om de bewegwijzering eenvoudiger te maken. Het knooppuntensysteem zou niet zijn weggevallen.

Gaten in het netwerk

Volgens de ANWB zou Overijssel alleen nog fietsroutes in de eigen provincie willen ondersteunen en om die reden provincie-overstijgende voorzieningen voor fietsers opheffen. Inmiddels is een deel van de groene routebordjes langs het landelijk fietsroutenetwerk weggehaald. Dit is met name hinderlijk voor recreatieve fietsers, die in Overijssel dus geen voorzieningen meer tegenkomen. Het zou daarnaast vervelend zijn voor andere provincies en zorgt voor gaten in het landelijke fietsroutenetwerk. De provincie is met klem gevraagd om de borden weer terug te plaatsen.

Die brengt hier echter tegenin dat al jaren bekend zou zijn dat Overijssel wil stoppen met het onderhouden van de routes en wijst er tegenover RTV Oost op dat het onduidelijk is wie met deze routes bediend worden. “De routes zouden kwalitatief en toeristisch verbeterd worden, maar dat is nog steeds niet gebeurd. De strategie van het platform lijkt eerder gericht op het behouden van het bestaande aantal fietskilometers dan op het moderniseren van een verouderd systeem.”

Online

Er zijn bovendien geen routes opgeheven, het knooppuntensysteem is niet weggevallen en functioneert nog volledig voor de fietser die Overijssel bezoekt, vindt de provincie. Het wijst op de site Route.nl, dat gebruikmaakt van het fietsknooppuntensysteem. Ook de regionale sites voor Vechtdal, Twente, Salland, IJsseldelta en WeerribbenWieden functioneren in dit opzicht normaal.

In de verklaring erkent Overijssel dat in 2019 enkele routes zijn opgeruimd, omdat het hier om tussenroutes of verouderde routes ging. Dit gebeurde met instemming en de financiering van het Landelijk Fietsplatform. Tegelijkertijd wordt gekeken naar de ontwikkeling van andere provinciegrensoverschrijdende en internationale fietsroutes en vindt een verkenning plaats tussen provincies naar de mogelijkheid van een Nedersaksenroute door Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen.

Onderhoudscontract

Momenteel beoordelen de samenwerkende gemeenten in Twente de voortzetting van het onderhoudscontract met het Landelijk Fietsplatform voor LF-4 en LF-14. Dit gebeurt volgens de provincie omdat ze niet meer passen bij de visie van Gastvrij Overijssel en de Overijsselse routebureaus voor het fietsen van langere afstanden.

Overijssel laat verder weten niet verantwoordelijk te zijn voor de routes. De Overijsselse Routebureaus verzorgen het beheer en onderhoud van de routes in opdracht van gemeenten. De provincie subsidieert de verdere digitalisering van routes om ze beter te laten aansluiten op de behoefte en wensen van recreanten nu en in de toekomst.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.