Fietsers bij station Tilburg CS

Fietsersbond vergelijkt verkiezingsprogramma’s op aandacht fiets

De Fietsersbond heeft de verkiezingsprogramma’s van verschillende politieke partijen met elkaar vergeleken om te zien welke aandacht zij aan de fiets geven. GroenLinks scoort het beste, mede omdat die partij specifiek het belang noemt van dagelijks lopen en fietsen en de snelheid van auto’s automatisch wil beperken. Hierna volgen D66, PvdA, Partij voor de Dieren en ChristenUnie.

De aandacht voor dit veroermiddel in veel programma’s verheugt Fietsersbond-directeur Esther van Garderen: “Het is mooi dat zo veel partijen aandacht besteden aan de fiets. En dat is nodig ook, we hebben minimaal 1 miljard euro nodig in de komende vier jaar om alle mooie plannen die er zijn uit te kunnen voeren.” De organisatie heeft alle partijen meegenomen die in een van de grote peilingen op minimaal één zetel staan.

Cijfers

De Fietsersbond roept al langer dat er de komende vier jaar minimaal 1 miljard euro nodig is. Partijen noemen in hun verkiezingsprogramma’s echter geen concrete bedragen die ze willen investeren. Een uitzondering is de ChristenUnie, die zegt 15 miljard uit te willen trekken voor het openbaar vervoer en de fiets. Wel blijkt uit de programma’s dat veel partijen meer prioriteit en ruimte voor de fiets willen. Verkeersveiligheid en doorfietsroutes worden belangrijk gevonden. Er is minder aandacht voor de thema’s inclusiviteit en vervoersarmoede.

Van de resterende partijen scoren de SGP en Volt een voldoende, terwijl JA21, Bij1, CDA, SP en VVD een matige score behalen. Code Oranje, 50 Plus, PVV, Forum voor Democratie en DENK krijgen een onvoldoende. Van Garderen benadrukt overigens dat de vergelijking niet bedoeld is als stemadvies. Tegelijkertijd zeggen de programma’s niet alles over de inzet van de partijen. In de vergaderingen in de Tweede Kamer van de afgelopen tijd hebben met name D66 en GroenLinks het meeste ingezet op de tweewieler door hun inbreng en door het indienen van moties, gevolgd door de SP.

Daarnaast werden veel moties gesteund door de ChristenUnie, de PvdA en de Partij van de Dieren. De Fietsersbond noemt twee belangrijke, recente moties voor de fiets. De eerste gaat om het actieplan fiets van GroenLink en D66, de tweede motie betrof een motie om de snelheid binnen de bebouwde kom te verlagen naar 30 kilometer per uur. De eerste werd niet gesteund door VVD, CDA, PVV, FvD en Van Haga. Die over 30 kilometer werd niet gesteund door VVD, PVV, FvD, DENK, Krol en Van Haga.

Scores Tweede Kamerleden fiets (bron: Fietsersbond)

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.