Bord fietspad

Nieuwe pilot op het Fietspad van de Toekomst

Op het Fietspad van de Toekomst in Utrecht gaat opnieuw een proef van start die het fietsen aantrekkelijker moet maken. Het gaat ditmaal om de plaatsing van tien ‘Boomveren’. Door deze lichtgewicht bomen kunnen fietsers beschut fietsen op plekken waar normaal geen groen zou kunnen staan. Er worden op deze route verschillende ideeën getest om het fietsen aantrekkelijk te maken.

Die innovaties zijn het resultaat van een prijsvraag van de provincie Utrecht. De provincie vindt het belangrijk om samen te werken met bedrijven, onderzoeksinstellingen en overheden en kennis uit te wisselen over fietsen. Utrecht wil op die manier de provincie op de kaart zetten als internationaal fietskennis- en innovatiecentrum.

Vanaf maandag worden deze Boomveren geplaatst naast het fietspad langs de N225 in Remmerden. Dit zijn lichtgewicht bomen, die niet met hun wortels in de bodem staan. Ze kunnen in een technische constructie worden gehangen, om op die manier toch stabiel te staan. Het is de bedoeling dat de tien er begin april allemaal hangen.

Meer comfort

De provincie heeft de prijsvraag uitgeschreven, om optimaal gebruik te kunnen maken van de innovatieve ideeën van bedrijven en particulieren. Deze innovatie van boomkwekerij Ebben werd onder andere uitverkozen. “We hopen dat de Boomveren de wind vangen, en in de hete zomer de zon, wat de fietser meer comfort geeft. Ook hopen we met het plaatsen van de Boomveren dat de fietsbeleving door het groen wordt verhoogd. Of dat zo is, horen we graag. We houden een enquête onder fietsers wat ze van de Boomveren vinden”, aldus Stef Janssen van Boomkwekerij Ebben.

De boomkwekerij wil daarnaast kijken of de Boomveren stroom op kunnen wekken. De bomen bewegen namelijk in de wind en die pendelbeweging zou mogelijk energie kunnen opleveren. Tijdens de proef wordt daarom onderzocht hoe de stroom die de boom opwekt gebruikt kan worden om de Boomveer zelfvoorzienend te maken of om bijvoorbeeld de fietspaden te verlichten of elektrische fietsen op te laden. Het gaat hier om een pilot van twee jaar.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.