Senioren met helm op, op de fiets op kruispunt

‘Dragen fietshelm kan aantal hoofdtrauma’s na fietsongeval halveren’

Het dragen van een fietshelm kan ongeveer 7.500 gevallen van hoofd- of hersenletsel per jaar voorkomen. Dat is een halvering van het totaal aantal gevallen na fietsongelukken. Dat is de conclusie van een onderzoek door Spoedeisende Hulp-arts Crispijn van den Brand, die woensdag op dit onderwerp promoveert.

Van den Brand keek naar patiënten van 16 jaar en ouder die in 2016 na een fietsongeval op de Spoedeisende Hulp terechtkwamen. Met zijn onderzoek wilde hij uitzoeken in hoeverre er een verband kon worden gevonden tussen het dragen van fietshelmen bij volwassen en traumatisch hersenletsel op de Spoedeisende Hulp.

Vergelijking patiënten

De arts vergeleek patiënten die na een fietsongeval binnenkwamen met traumatisch hersenletsel en patiënten die juist niet gewond waren geraakt aan hun hoofd. Het bleek dat slechts 3,9 procent van de eerste groep patiënten aan het hoofd een helm droeg. Van de patiënten zonder hersentrauma, droeg 7,7 procent een helm. Voor de arts is dit extra bewijs dat een helm inderdaad het hoofd goed beschermd bij een fietsongeval.

Voor dit onderzoek werkte Van den Brand samen met VeiligheidNL, die de analyse uit de LIS-database heeft gedeeld. De twee maakten een inschatting van het effect van het dragen van een fietshelm. Ze concluderen dat naar schatting de helft van het aantal gevallen van hersenletsel ten gevolge van fietsongevallen kan worden voorkomen als iedereen een helm gaat dragen. “Investeer in preventie om actieve senioren te beschermen tegen valpartijen”, aldus Van den Brand.

Controverse

Het dragen van een fietshelm ligt gevoelig in Nederland en voor- en tegenstanders zijn verdeeld over de mogelijke gevolgen. Tegenover het argument dat minder fietsers ernstig gewond zullen raken aan hun hoofd, stellen tegenstanders onder meer dat mensen minder op de fiets zullen stappen als een helm verplicht is. Het fietsgebruik in Nieuw-Zeeland nam zelfs met 51 procent af nadat deze verplichting werd ingevoerd. Tegelijkertijd bestaat er twijfel of dit gevolg wel aan de maatregel te koppelen valt, beschrijft het onderzoek.

Van den Brand erkent dat invoering van een fietshelm niet populair is in Nederland, maar wijst op het gebruik van een helm in andere situaties. “Ik weet dat er al langer wordt gepleit voor de fietshelm, maar de Nederlander wil er op dit moment nog niet aan. In veel wintersportlanden is een helm inmiddels verplicht tijdens het skiën, en daar lijken we geen moeite mee te hebben.”

Toename ongevallen

Het is volgens hem nodig om het hoge aantal slachtoffers met hersenletsel aan te pakken. Hoewel er veel is geïnvesteerd in verkeersveiligheid én het aantal verkeersdoden is afgenomen, blijkt de fietser hier de afgelopen decennia nauwelijks de vruchten van te hebben geplukt. Fietsongevallen zijn zelfs de oorzaak van meer dan twee derde van alle ernstig gewonde verkeersslachtoffers in Nederland.

Vooral ouderen raken vaak betrokken bij fietsongevallen en lopen daarbij ernstig letsel op. Zo is in de periode van 1998 tot 2012 het aantal hoofdtrauma’s bij senioren fors toegenomen van 2.270 tot 10.274 per jaar. “2012 is al een poos geleden maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat de trends nu anders zijn”, aldus Van den Brand. “In deze cijfers is de opkomst van de elektrische fiets bijvoorbeeld nog nauwelijks meegerekend.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

3 reacties op “‘Dragen fietshelm kan aantal hoofdtrauma’s na fietsongeval halveren’”

Frans van Schoot|25.03.21|13:38

De SEH arts heeft een punt. Maar het het ongeval is dan gebeurd, Veel ellende kan voorkomen worden door goede inrichting van weg / fietspad en als verkeersdeelnemer leren gedrag aan te passen. Men gaat er verder vanuit helmen beschermen, maar is het niet zo dat men denkt ik ben veilig en beschermd en overmoediger wordt.
De helmen die fietsers dragen moeten goed zitten en zijn veelal verouderd en matige kwaliteit (zuinige Nederlanders), verder beschermen helmen slechts de helft van je hoofd.

Ewout Wijnveldt|25.03.21|11:36

Nooit met helm fietsen. Fietsen is gevaarlijk door die belachelijke wielrenners!

panlomito|24.03.21|15:08

Vallen van de fiets kan eenvoudig voorkomen worden door te zorgen dat senioren hun tekort aan vitamine D3 wegwerken… 75% van de 65-plussers heeft onvoldoende vitamine D3 in het bloed omdat het lichaam minder goed in staat is vitamine D3 in de huid te produceren (zon) of via voeding op te nemen in darmen. Een tekort resulteert onder andere in verminderde spierkracht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.