Rotterdam stimuleert groei fietsgebruik met extra stallingen

Rotterdam realiseert de komende jaren duizenden nieuwe fietsenstallingen in de binnenstad. Door de groei van het fietsgebruik is er al een tekort en over een kleine tien jaar is de vraag naar verwachting toegenomen tot 60.000 fietsparkeerplaatsen. In 2040 zijn er naar schatting 75.000 nodig. Daarvoor moet het huidige aantal, ongeveer 24.500 stuks, dus flink worden uitgebouwd. 

In 2021 komen er 1.500 tot 2.000 plekken bij. “Om mensen te verleiden op de fiets te stappen, heb je meer nodig dan goede fietspaden. Het is minstens net zo belangrijk om je fiets veilig te kunnen parkeren, dichtbij de plek waar je wilt zijn. Om fietsen naar de binnenstad nog aantrekkelijker te maken, zijn er op veel verschillende plekken extra stallingen nodig”, aldus wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit, jeugd en taal.

Inpandige stallingen

Rotterdam wil fietsen zo veel mogelijk stimuleren. Dit is goed voor de bereikbaarheid van de stad en kan zorgen voor een vermindering van het autogebruik, maar vereist voldoende parkeervoorzieningen voor deze voertuigen. Tegelijkertijd benadrukt de gemeente dat het tekort niet kan worden opgelost door alleen een uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaats op straat te realiseren en dat is ook ongewenst. De uitbreiding zal grotendeels in inpandige stallingen plaatsvinden.

De realisatie hiervan kost tijd, waardoor het streven om in 2025 voor elke fiets in Rotterdam een parkeervoorzieningen te hebben waarschijnlijk niet haalbaar is. De realisatie van voldoende plekken voor alle fietsen vanaf 2030 is echter wel haalbaar. Daarvoor worden de komende jaren flinke stappen gezet. Zo komen er onder andere aan de Coolsingel en onder het Schouwburgplein overdekte stallingen, die in 2024 klaar moeten zijn.

Verschillende fietsvoorzieningen

Bij nieuwbouwprojecten realiseren projectontwikkelaars ruim 10.000 fietsparkeerplekken voor bewoners en werknemers tot 2025 en op straat zullen verschillende voorzieningen verschijnen. Dan gaat het bijvoorbeeld over fietsnietjes, fietsrekken, fietstrommels en tijdelijke fietsvlonders. De gemeente wil pilots opzetten met fietsparkeervakken en pop-upfietsenstallingen.

Hoe veel financiën hiervoor nodig zijn, is afhankelijk van de onderzoeksresultaten naar de haalbaarheid en inpasbaarheid. Als de plannen voor alle voorgenomen stallingen gerealiseerd kunnen worden, is de verwachting dat voor de periode 2021-2024 ongeveer 10 miljoen euro nodig is. Voor de vijf jaar daarna wordt een bedrag van 35 miljoen euro geraamd.

Efficiëntere inzet

Daarnaast kijkt de gemeente naar manieren om efficiënter gebruik te maken van fietsenstallingen. Het realiseren van extra parkeerplekken is noodzakelijk, maar door dit op een efficiënte manier te doen zijn uiteindelijk minder fietsparkeerplekken nodig. Een van de manieren om de efficiëntie te verbeteren is door verwijzingsborden te plaatsen voor meer bekendheid van huidige en nieuwe fietsenstallingen en om fietsers de route naar fietsenstallingen kenbaar te maken.

Op de langere termijn zal een onderzoek uitgevoerd worden naar een dynamisch fietsparkeerverwijssysteem en het bieden van actuele reisinformatie over het aantal vrije plekken via een app. De gemeente wil ook kijken naar andere vormen van stallingsbeleid (bijvoorbeeld eerste 24 uur gratis fietsparkeren), een herkenbare vormgeving en inrichting van stallingen en handhaving op foutgeparkeerde en/of te lang gestalde (snor/brom)fietsen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.