Fietsplek in een sprinter (foto: Marieke)

Petitie tegen reservering fiets in trein

Het aantal fietsplekken in een aantal treinen is de afgelopen jaren verlaagd of zo krap geworden dat het nu reizigers hindert. Een reserveringsplicht is daarvoor echter geen oplossing, vinden onder andere de Fietsersbond, de ANWB en Rover. Deze consumentenorganisaties pleiten voor een groter aanbod. De Fietsersbond is ook een petitie gestart en die is inmiddels duizenden keren ondertekend.

NS wil reizigers verplichten om een plekje te reserveren in de trein voor een tweewieler. Daarvoor geeft de vervoerder verschillende redenen. Zo zouden er onveilige situaties ontstaan tijdens instappen en ontbreekt het in veel treinen aan ruimte voor de fiets. Personeel zou ook vaak te maken krijgen met agressie door situaties waarbij een fiets is betrokken.

In strijd met Europese regels

Nadat NS het voornemen bekend maakt, trokken de consumentenorganisaties aan de bel. Die reservering zou namelijk overlast geven voor reizigers. De partijen die de reiziger vertegenwoordigen vinden het erg klantonvriendelijk en geen goede oplossing voor het probleem. Daarbij wijzen ze er nu op dat waarschijnlijk lang niet alle reizigers hun mailadres willen achterlaten bij het maken van een reservering. Verder is het voor internationale reizigers niet mogelijk om de reservering te maken en dat is strijd met Europese regels.

De organisaties vrezen bovendien dat de plicht lastig te handhaven zal zijn. In een brief aan het openbaar vervoerbedrijf stellen zij dat er door de plicht juist extra discussies zouden kunnen ontstaan, bijvoorbeeld wanneer reizigers een eerdere trein hebben gemist en geen nieuwe reservering hebben gemaakt. Er zullen waarschijnlijk ook reizigers komen die hun fiets helemaal niet hebben gereserveerd, mede omdat die plicht bij andere vervoerders niet geldt.

Alternatieven

Het tekort aan fietsplekken in de trein zou dan ook op andere manieren opgelost kunnen worden. Langere treinen is een effectief, maar kostbaar alternatief. Slimmere opties zijn bijvoorbeeld om te werken met demontabele banken tijdens de zomermaanden of door te werken met ophangconstructies. Het verplaatsen van bepaalde prullenbakken biedt eveneens extra ruimte, net als het verbeteren van de vindbaarheid van fietsplekken.

Daarnaast kan de landelijke spoorvervoerder aan de slag met spreiding door bijvoorbeeld goedkopere kaartjes beschikbaar te stellen voor de daluren of minder populaire sprinters. As het aan de reizigersvertegenwoordigers ligt, wordt het tarief voor een fietsticket structureel verlaagd naar maximaal 5,60 euro.

Als laatste kan de OV-fiets een bijdrage leveren, als NS de ‘OV-fiets-plus’ introduceert. Deze is uitgerust met speciale voorzieningen voor fietstoeristen zoals fietstassen en versnellingen. “Als fietser die gebruik maakt van de trein wil je onbezorgd kunnen fietsen en spontaan beslissingen kunnen nemen. Bijvoorbeeld bij materiaalpech, verandering van weer of een spontane ontmoeting”, schrijven de consumentenorganisaties.

Lees ook:

Verontwaardiging over reserveringsplicht fiets in trein

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.