
Antwerpen wijst weggebruikers met borden op regels in fietsstraten
De stad Antwerpen plaatst in alle fietsstraten sensibiliseringsborden die verkeersdeelnemers wijzen op de regels. Op deze borden staat vermeld dat gemotoriseerd verkeer de fietsers niet mag inhalen en dat hier een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur. Het eerste bord is opgehangen in de Speelpleinstraat in Merksem.
Antwerpen wil door fietsstraten aan te leggen deze modaliteit aantrekkelijker maken. “Als we meer mensen op de fiets willen krijgen, moeten we comfortabele en veilige infrastructuur kunnen aanbieden. Fietsstraten bieden die toegevoegde waarde”, licht schepen voor mobiliteit Koen Kennis toe.
Meer ruimte voor fietsers
De eerste fietsstraat werd in 2015 aangelegd en sinds 2020 is Antwerpen zelfs versneld dit soort infrastructuur aan het realiseren. Het betekent voor fietsers dat ze meer ruimte hebben. Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer moeten achter de fietsers blijven. Inmiddels is er 19,5 kilometer aan fietsstraten in de stad. Weggebruikers herkennen deze straten door de markeringen en verkeersborden. Deze nieuwe borden moeten de regels nog beter duidelijk maken.
Er zijn letterlijk rode lopers uitgerold op enkele belangrijke fietsverbindingen naar en in de stad, door verschillende fietsstraten op elkaar te laten aansluiten. De eerste rode lopers werden aangelegd in Antwerpen-Noord en Borgerhout. De fietsstraten die nu versneld zijn aangelegd, krijgen op termijn ook het kenmerkende rode asfalt en zullen onderdeel uitmaken van grotere verbindingen.