De fietsenstalling aan de zuidzijde van station Zwolle FOTO VerkeersNet

Twee derde Nederlanders fietst binnen 15 minuten naar het station

De meerderheid van de Nederlanders bereikt in maximaal een kwartier fietsen een treinstation. De provincie Noord-Holland scoort het beste, terwijl in de provincie Zeeland het meeste te winnen valt. Dat blijkt uit onderzoek van de Breda University of Applied Sciences (BUas).

Het onderzoek is uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de fietsbereikbaarheid van alle Nederlandse gemeenten. Ook de fiets- en loopbereikbaarheid van treinstations, bushaltes en belangrijke locaties, zoals stadscentra, scholen en winkelcentra is onder de loep genomen. Want hoewel inmiddels het besef is gekomen dat lopen en fietsen belangrijk zijn voor de leefbare en bereikbare stad, blijft het voor veel gemeenten een uitdaging om dit in ruimtelijk beleid te concretiseren.

Afstemming

Om hieraan een bijdrage te leveren ontwikkelde BUas het Bicycle Oriented Development-concept (BOD). Dit maakt het gemakkelijker om de ruimtelijke ontwikkeling en het fietsbeleid in gemeenten beter op elkaar af te stemmen. BOD is namelijk een integraal data-gedreven planningsconcept dat de huidige fietsbereikbaarheid van belangrijke bestemmingen in gemeenten gedetailleerd in kaart brengt en het mogelijk maakt om toekomstscenario’s op te stellen.

Inzicht in de fietsbereikbaarheid is volgens de Bredase onderwijsinstelling belangrijk omdat Nederland de komende jaren voor een forse woningbouwopgave staat. Als bij de planning van woningbouw niet wordt gekeken naar fietsbereikbaarheid, loopt Nederland achter de duurzaamheidsambitie op het gebied van mobiliteit aan.

Reistijden

In dit onderzoek is niet gekeken naar hemelsbrede afstanden, maar naar daadwerkelijke fietsreistijden uit GPS-data. Die kwam uit de Nationale Fietstelweken. Het blijkt dat inwoners in de provincies die dunner bevolkt zijn, verder moeten fietsen. Maar in Noord-Brabant – een provincie met meer dan een miljoen inwoners – woont ook slechts 55 procent binnen een kwartier fietsen van een treinstation.

“De aanleg van snelfietsroutes biedt potentie voor betere fietsbereikbaarheid in provincies als Noord-Brabant. Dit laat zien dat de fiets-trein combinatie nog veel potentie heeft in Nederland”, aldus Joost de Kruijf, programmaleider Dutch Cycling Intelligence bij BUas. BUas verwacht dat de kansen voor invulling van BOD alleen maar toenemen de komende jaren. Dit wordt in de hand gewerkt door recente ontwikkelingen op het gebied van Talking Bikes, waarbij op landelijke schaal actuele GPS-data wordt ingewonnen.

Dashboard

De resultaten uit dit onderzoek worden aan overheidsdiensten beschikbaar gesteld via een online digitaal 3D dashboard van heel Nederland, een digital twin. Door de online 3D-weergave is het mogelijk om tot op individueel pandniveau uitspraken te doen. Verder is het voor gebruikers eenvoudig om zich te oriënteren en met de analyses aan de slag te gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.