Een fiets van Donkey Republic. FOTO Gemeente Utrecht/Willem Mes

1.650 deelfietsen voor regio Antwerpen dragen bij aan modal shift

Donkey Republic gaat 1.650 elektrische deelfietsen plaatsen in de Vervoerregio Antwerpen en enkele aangrenzende Wase gemeenten. Zo hoopt de Vervoerregio de modal shift te faciliteren. “In de stad zelf zijn we grotendeels al waar we moeten zijn. Daar zien we sinds 2010 een verschuiving , weg van de auto, richting vooral fiets en nieuwe vormen van deelmobiliteit. Nu moeten we ook stappen zetten in de Antwerpse regio”, aldus Koen Kennis, schepen van Antwerpen.

Deze 1.650 fietsen worden vanaf de lente van 2022 voor een periode van minstens tien jaar geplaatst. Door het plaatsen van deze fietsen, zullen alle belangrijke mobiliteitsknooppunten in de Vervoerregio Antwerpen (VVR Antwerpen), zoals Park & Rides en treinstations, uitgerust worden met elektrische deelfietsen. Dit basisnetwerk kan verder worden uitgebreid als daarnaar vraag is vanuit de verschillende gemeenten, bedrijven of organisaties.

Fietsbeleid naar hoger niveau tillen

Het is de eerste keer dat er een elektrisch deelfietsensysteem op zo’n grote schaal in Vlaanderen zal worden uitgerold. “Ik wil het fietsbeleid in Vlaanderen naar een hoger niveau tillen”, vertelt Vlaams minister Lydia Peeters. “Die ambitie gaat gepaard met de nodige financiële investeringen. Ik maak maar liefst 355 miljoen euro vrij om de fietsinfrastructuur in Vlaanderen te verbeteren. Ook in de Vervoerregio Antwerpen worden de komende periode missing links in de fietsinfrastructuur weggewerkt. Goede infrastructuur, een kwalitatief aanbod van deelfietsen… Het aantal redenen om gezwind de fiets op te springen, voor élke verplaatsing, neemt alleen maar toe.”

Om te zorgen dat het deelfietsennetwerk volgend jaar staat, voeren Lantis, de organisatie die mobiliteitsprojecten van gewestelijk belang in de Antwerpse regio realiseert en beheert, en Donkey Republic de komende maanden gesprekken met gemeenten. Verder moet de infrastructuur worden geïnstalleerd en moeten de fietsen worden geleverd. “Donkey Republic kijkt ernaar uit om samen met Lantis de mobiliteitsuitdagingen in de Antwerpse regio aan te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat de Donkey Republic e-bikes in de mobiliteitshubs een betaalbare, gemakkelijke en duurzame vervoersoplossing zullen worden voor heel veel burgers uit de regio”, vult Erdem Ovacik, mede-oprichter en algemeen directeur van Donkey Republic.

Modal shift

In Antwerpen staan al enkele jaren deelfietsen, maar ook de VVR Antwerpen kan bijdragen aan de modal shift. Volgens Kennis door de uitrol van een regionaal netwerk van elektrische deelfietsen, geschikt voor middellange tot lange afstanden. “In de regio tussen Sint-Niklaas en Wuustwezel kunnen we met de hulp van Donkey Republic een systeem van elektrische deelfietsen aanbieden waardoor ook de iets langere woon-werkafstand haalbaar wordt met een duurzaam vervoermiddel.”

“Leefbaarheid, bereikbaarheid en werkbaarheid liggen in elkaars verlengde. De modal shift die in de stad al bereikt werd, ambiëren we ook voor de regio. De mobiliteitsknoop rond Antwerpen stopt immers niet aan de stadsgrenzen. Ik twijfel er niet aan dat Donkey Republic hier een succesverhaal van gaat maken, en daarmee een waardevolle bijdrage leveren aan de modal shift voor Antwerpen en de regio. Ook zal dit netwerk een essentieel onderdeel vormen van de visie ‘Vervoer op Maat’ van de VVR Antwerpen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.