Fietsplek in een sprinter (foto: Marieke)

Onbegrip over besluit reserveringsplicht fiets in trein

De verschillende consumentenorganisaties betreuren het dat NS-reizigers deze zomer toch een reservering moeten plaatsen als ze de fiets mee willen nemen in de trein. Onder andere de Fietsersbond, Rover, Wielersportbond NTFU en Ieder(in) protesteerden tegen het voornemen, omdat het daardoor veel lastiger zou worden om met een tweewieler in de trein te stappen. NS meent echter dat reizigers op deze manier meer zekerheid hebben op plek voor hun fiets.

Er werd ook een petitie gestart door de verschillende organisaties, waarmee nog eens 10.000 handtekeningen werden opgehaald. NS heeft de kritiek naast zich neergelegd, waardoor het reserveren van de fiets vanaf zaterdag 10 juli verplicht is. In de app, op de website of via de klantenservice moeten fietsers dan een reservering doen als ze hun vervoersmiddel willen meenemen. Het doel van de spoorvervoerder is om de reizigers met fiets zo goed mogelijk te spreiden en op die manier de overlast voor andere reizigers door veel fietsen in de trein te voorkomen.

Onduidelijkheid

Consumentenorganisaties vrezen dat deze verplichte reservering onduidelijk is en ze voorzien verschillende problemen. Ten eerste is er geen garantie te geven door deze reservering. Een trein kan bijvoorbeeld uitvallen of korter zijn dan gepland, waardoor fietsplekken komen te vervallen. Daarnaast moeten de fietsplekken worden gedeeld met hulpmiddelen, waar geen reserveringsplicht voor geldt, kan op het laatste moment blijken dat er ondanks de reservering toch geen plaats is voor de fiets. De reiziger blijft dan op het perron achter en moet opnieuw proberen te reserveren.

Volgens de consumentenorganisaties is het probleem met name dat NS in enkele materieeltypen het aantal fietsplekken heeft verminderd. Hierdoor is er nu op drukke momenten te weinig plek. De consumentenorganisaties wilden de NS overtuigen om te kiezen voor meer fietsplekken in de trein in plaats van het ontmoedigen van reizen met de fiets, maar de spoorvervoerder investeert niet in extra fietsplekken in bestaand materieel. Ook geeft NS geen gehoor aan het verzoek van consumentenorganisaties om te komen met een OV Fiets met extra voorzieningen voor fietstoeristen.

Ervaringen delen

NS heeft besloten om gedurende de proef aan de reizigers 25 procent korting te geven op de Fietskaart Dal. De proef duurt tot en met 15 september en geldt op alle NS-trajecten in Nederland. De consumentenorganisaties roepen reizigers op hun ervaringen met het reserveringssysteem te melden. Dat kan bij NS of via het speciale e-mailadres [email protected].

Lees ook:

Verontwaardiging over reserveringsplicht fiets in trein

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.