Winkelier heeft meer aan fietsers dan aan automobilisten

Veel winkeliers denken dat hun inkomsten drastisch zakken als klanten niet meer in de buurt kunnen parkeren. Volgens het Kennisplatform Verkeer en Vervoer valt dat alles mee.
In Nederlandse steden die het gebruik van de fiets stimuleren is die fiets extra relevant voor het winkelbezoek. Zo gebruikt 61% van de inwoners van Apeldoorn, Hilversum, Nijmegen en Zwolle meestal of altijd de fiets voor een korte boodschap (landelijk is dat 56%), zo schrijft KpVV. Voor echt ‘winkelen’ gebruikt in deze steden 45% de fiets (landelijk is dat 35%). Dit is beduidend meer dan het percentage autogebruikers: zo’n 20% (landelijk 27%) voor een korte boodschap en 30% (landelijk 41%) voor winkelen.
Onderzoeken wijzen uit dat automobilisten weliswaar per bezoek meer besteden, maar dat andere bezoekers doordat ze vaker komen in feite evenveel besteden. Zo is in fietsstad Houten de omzet per vierkante meter winkeloppervlakte duidelijk hoger dan elders en blijken Houtenaren vrijwel alle inkopen in Houten zelf te doen. Dat is opmerkelijk met Utrecht zo dichtbij.
Het loont de op de lokale markt gerichte winkeliers om zich meer te richten op fietsers en voetgangers en minder op automobilisten, aldus KpVV.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.