Fietser op fietspad in Arnhem

Fietsorganisaties vinden EU-plannen voor CO2-reductie ‘gemiste kans’

De Europese Unie kan de ambitie om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 55 procent te verminderen niet waarmaken als meer en vaker fietsen niet sterk wordt gestimuleerd. Daarom heeft de Europese Commissie een grote kans gemist door in het ‘Fit for 55-pakket geen plannen op te nemen om het fietsen aanzienlijk op te schalen. Dat vinden de fietsorganisaties European Cyclists’ Federation (ECF), Cycling Industries Europe (CIE) en Confederation of the European Bicycle Industry (CONEBI). 

Het gaat om een pakket maatregelen, dat erop is gericht om het EU-beleid op meerdere thema’s zo af te stemmen dat de CO2-uitstoot van de EU tegen 2030 met 55 procent verminderd moet zijn ten opzichte van het niveau van 1990. Het verminderen van de uitstoot van het vervoer is daarbinnen een belangrijk speerpunt voor de Europese Commissie.

Commissie kijkt te veel naar motorvoertuigen

Vervoer zou volgens een analyse namelijk verantwoordelijk zijn voor bijna een kwart van alle uitstoot en de belangrijkste reden voor luchtvervuiling in steden. De nu gepresenteerde voorstellen zijn echter met name gericht op het tegengaan van de verkoop van nieuwe vervuilende auto’s in 2035 en het installeren van oplaad- en tankpunten voor duurzame motorvoertuigen. De fietsorganisaties noemen dit juist een ‘serieuze hapering’.

Zij geloven dat het uiteindelijke doel niet op tijd bereikt kan worden door hoofdzakelijk in te zetten op een snelle elektrificatie van het wagenpark. De Commissie moet radicaler ingrijpen en dat kan volgens deze organisaties door het stimuleren en realiseren van het potentieel van de fiets. Maatregelen om het fietsen op te schalen zijn effectief en bovendien fors goedkoper dan die voor het elektrificeren van motorvoertuigen, stellen zij.

“De technologie om de uitstoot van het wegvervoer snel te verminderen bestaat al. Het bestaat al meer dan 200 jaar. Het is een oplossing die al wijdverbreid is in onze straten. Het is veel economisch efficiënter om te produceren, verkopen en er ruimte voor te creëren. En het ruimt het klimaat heel snel op. Het is de fiets.”

Milieuvriendelijk

De voordelen van de fiets voor het milieu en het klimaat zijn inmiddels wel bewezen, vindt de European Cyclists’ Federation. Dan gaat het om de vermindering van CO2 en luchtvervuiling, minder verkeersslachtoffers en een betere leefbaarheid, maar daarnaast levert meer fietsen in plaats van autorijden zelfs geld op. Zo bleek uit een berekening van het Europees Milieuagentschap uit 2018 dat de economische waarde van minder luchtvervuiling door fietsen 435 miljoen euro bedraagt.

Om de uitstoot van schadelijke uitstoot echt fors te verminderen in de komende tien jaar, heeft de Europese Commissie geen andere keus dan het fietsen flink op te schalen, menen de drie fietsorganisaties. “Het stimuleren van fietsen is nu al de beste manier om de koolstofemissies van het vervoer op grote schaal snel te verminderen. De EU en de lidstaten moeten dus met spoed prioriteit geven aan de verdere ontwikkeling van fietsen om enige hoop te hebben om de klimaatdoelen van Fit for 55 te halen”, aldus Jill Warren, algemeen directeur van de ECF.

Elektrische fiets

De partijen geloven ook sterk in de kansen van elektrische fietsen. “Elektrische fietsen, die veel autoritten vervangen en vervuilende emissies vermijden, zijn hard op weg de voorkeur van de consument te worden en zijn tegenwoordig het meest verkochte elektrische voertuig”, aldus Manuel Marsilio van de Confederation of the European Bibycle Industry.

Dit is goed voor de werkgelegenheid. “Maar liefst 80 procent van de 4,5 miljoen verkochte e-bikes die vorig jaar in Europa werden verkocht, werd hier geproduceerd. Fit for 55 moet het enorme verdere potentieel van e-bikes maximaliseren om de uitstoot koolstofarm te maken en extra banen te creëren.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.