Fietsers op fietspad in Den Bosch

Minder op de fiets in 2020, maar meer recreatieve kilometers

Fietsers op fietspad in Den Bosch

Door het thuiswerken bleef de auto in 2020 veelal voor de deur stilstaan en stapten mensen vaker op de fiets. Toch is het totale fietsgebruik in 2020 gemiddeld met 13 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder. Dit komt met name omdat er beduidend minder kilometers werden afgelegd voor het woon-werkverkeer en richting onderwijsinstellingen.

Dat blijkt uit een analyse van CBS-cijfers door BOVAG. De organisatie concludeert dat Nederlanders vorig jaar vooral vaker voor plezier op de fiets stapten. Waar in 2019 gemiddeld 195 recreatieve fietskilometers werden afgelegd, groeide dit afgelopen jaar naar 254 kilometer per persoon. In vrijwel heel Nederland daalde het aantal kilometers dat is gefietst, behalve in de provincie Zeeland.

Woon-werkverkeer

Nederlanders legden in 2019 gemiddeld 1.112 kilometer per persoon af met de tweewieler. Daarvan is ongeveer 230 kilometer voor het vervoer naar en vanaf werk. Dit nam vorig jaar echter af tot gemiddeld 172 kilometer, een afname van een derde. Naar scholen en opvang was de daling nog sterker, namelijk bijna 40 procent.

Bovendien stapten Nederlanders beduidend minder vaak op de tweewieler richting uitgaansgelegenheden, verenigingen en bijvoorbeeld sportaccommodaties. Alleen het bezoek van winkels werd slechts beperkt getroffen door het advies om niet op pad te gaan en de lockdowns. Bezoek van winkels met de fiets nam 5,5 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Regionale verschillen

Hoewel in elf provincies minder is gefietst dan een jaar eerder, bestaan er flinke verschillen per gebied. Vooral in Limburg en in Groningen werd beduidend minder gereisd met dit vervoersmiddel. In de zuidelijke provincie nam het gebruik af met 18,8 procent en in de noordelijke provincie met 18,1 procent. Alleen in Zeeland werd dus meer gefietst dan een jaar eerder. Het gemiddelde aantal kilometers per persoon steeg daar met 10 procent tot 1.255, warvan 389 recreatief.

Hoewel de inwoners van Flevoland het minste hebben gefietst, is de daling van het totale aantal kilometers hier het laagste. In Noord-Holland en Zuid-Holland nam de afstand die inwoners aflegden voor recreatieve doeleinden aanzienlijk toe. De inwoners van de eerste provincie fietsten vorig jaar 241 kilometers met recreatieve doeleinden en in Zuid-Holland was dat 242 kilometer, respectievelijk 61 en 55 procent meer dan in 2019.

Fietskilometers in 2020 (bron: BOVAG)

Populariteit fietsen

Omdat juist voor recreatieve doelen meer de fiets werd gepakt, is in 2020 de verkoop van mountainbikes en racefietsen flink toegenomen. De e-bike werd vaak verkozen voor een ‘uitje’. Dit leidde ertoe dat er ruim een half miljoen nieuwe elektrische fietsen werd verkocht – de helft van het totale aantal fietsen en 30 procent meer dan in 2019.

Daarnaast bijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van BOVAG en de RAI Vereniging dat er 58.000 nieuwe mountainbikes en 49.000 racefietsen zijn aangeschaft. Ook nog nog eens 116.000 e-bikes, 30.000 mountainbikes en 23.000 racefietsen vonden tweedehands een nieuwe eigenaar.

Lees ook:

Voetganger grote winnaar in verplaatsingen in 2020

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.