Helft forenzen wil geen speed pedelec vanwege helmplicht

Voor veel mensen is een te grote woon-werkafstand de barrière om met de fiets naar het werk te gaan. Met een speed pedelec zijn grotere afstanden af te leggen, al is de verplichte helm voor 48 procent van de forenzen een reden om dit voertuig niet aan te schaffen. Iets meer dan een kwart vindt de snelheid eng, terwijl net iets minder dan een kwart deze tweewieler niet geschikt vindt om in de vrije tijd te gebruiken. Dat blijkt uit een onderzoek van ALD Automotive onder 1.021 Nederlandse consumenten.

ALD Automotive heeft CG Research opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de rol van de fiets, e-bike en speed pedelec binnen het mobiliteitsbeleid. De kansen voor de fiets blijken groot. Van de forenzen die nu nog niet naar werk fietsen, geeft 85 procent aan het te doen als de afstand tot het werk minder groot zou zijn. Daarbij lijkt de speed pedelec een behoorlijk onbekende optie. Bijna een derde weet het verschil niet tussen dit voertuig en een elektrische fiets en nog eens 30 procent kan het maar beperkt uitleggen.

Kansrijk

Van de personen die zeggen wel te willen fietsen, denken drie op de vijf forenzen echt te ver weg te wonen. Een opvallende uitspraak, aangezien in dit onderzoek 74 procent van de respondenten heeft aangegeven binnen een straal van 20 kilometer van de werkplaats te wonen. “Een afstand tot 20 kilometer is met een normale e-bike goed te overbruggen. Voor afstanden daarboven komt de speed pedelec in beeld”, zegt Lonneke van der Horst, Strategy Director van ALD Automotive.

Ze vervolgt: “24 procent van de werknemers woont tussen de 20 en 40 kilometer van het werk, dat zou betekenen dat een kwart van werkend Nederland in potentie vaker de fiets zou kunnen nemen met een speed pedelec.” Volgens ALD Automotive kunnen de e-bike en de speed pedelec een sleutelrol te vervullen om dit potentieel te benutten. Van de respondenten in dit onderzoek neemt de helft wel eens de fiets naar kantoor. Dit gaat voornamelijk om ritjes op een afstand van minder dan 10 kilometer.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Een aanvullende kwart legt hiermee 20 tot 40 kilometer af. Dat zijn flinke afstanden, aangezien geen van de respondenten momenteel een speed pedelec heeft. 26 procent zegt een elektrische fiets te hebben. Het overgrote deel van de forenzen heeft een gewone stadsfiets. De werknemers die dit vervoersmiddel kiezen om naar het werk te fietsen, doen dat vooral omdat ze meer willen bewegen. Een op de vijf kiest hiervoor omdat het goedkoper is dan de auto of het openbaar vervoer.

Drempels wegnemen

Hoewel de speed pedelec volgens ALD Automotive kansrijk is, worden er verschillende redenen genoemd om die links te laten liggen. De helmplicht staat op kop en een kleine 50 procent vindt het voertuig onveilig of eng, vanwege de snelheid. Daarnaast blijkt het gebrek aan een goede infrastructuur voor dit type fiets een barrière te zijn. Dit soort bezwaren zijn volgens de directeur van ALD te ondervangen zijn op het moment dat mensen meer bekend zijn met dit type fiets.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Redenen om niet te fietsen op een speed pedelec (bron: ALD Automotive)

“Veel aanbieders van e-bikes en speed pedelecs bieden trainingen aan om kennis te maken met de fiets en de voordelen op veilige wijze te ervaren. Ook wij bieden via werkgevers trainingen aan om de veiligheid te waarborgen. Hier leer je als fietser met de speed pedelec om te gaan en te anticiperen op andere weggebruikers”, aldus Van der Horst. “Er ligt een grote kans voor werkgevers en aanbieders om speed pedelecs voor een korte periode in de lease of ter test aan te bieden. Dan kunnen medewerkers het zelf ervaren en het bezwaar van een te lange afstand hopelijk doen verminderen, of zelfs wegnemen.”

Rol werkgever

Er ligt dan nog wel een rol voor de werkgever om het fietsen te stimuleren. Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van de fiets of e-bike vaak nauwelijks wordt aangemoedigd, terwijl tegelijkertijd 54 procent zegt wel ontvankelijk te zijn voor stimulansen, zoals een financiële vergoeding. Ook staat 62 procent open voor het aanbieden van een e-bike of fiets van de zaak.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.