3D-geprinte brug Nijmegen. Foto: BAM

De langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld ligt in Nijmegen

In Nijmegen is de langste 3D-betongeprinte fietsbrug van de wereld in gebruik genomen. Het object heeft een lengte van 29 meter. Deze methode heeft volgens de betrokkenen, waaronder Rijkswaterstaat, veel potentie.

Dat laatste is weer een gevolg van de volledige ontwerpvrijheid die Michel van der Kley voor dit project kreeg. De ontwerper werd daarbij niet belemmerd door het materiaal of door traditionele bouwmethodes, zoals betonbekisting. De brug werd laag voor laag geprint in de fabriek van Saint Gobain Weber Beamix en BAM Infra zorgde voor de realisatie in park De Geologenstrook. De TU Eindhoven bracht kennis en expertise op het gebied van 3D-betonprinten in en Witteveen+Bos vertaalde het ontwerp naar printbare bouwdelen.

Showcase

Dit is de langste brug in zijn soort, al zien alle betrokken partijen dit als een showcase voor een methode met veel potentieel. 3D-geprinte bruggen kunnen in principe sneller en met meer flexibiliteit en ontwerpvrijheid worden gebouwd dan traditionele bruggen. Bovendien zijn er minder grondstoffen nodig, wat de duurzaamheid ten goede komt.

“De ambitie van de partners van dit innovatieve project is om met 3D-betonprinten uiteindelijk te komen tot een duurzame bouwmethode, die ingezet kan worden voor de productie van onder meer bruggen en woningen”, legt BAM uit. “Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat samen met ontwerper Van der Kley het initiatief heeft genomen voor dit project. Zij hebben deze bijzondere brug als blijvende herinnering aan de gemeente Nijmegen geschonken ter ere van de verkiezing tot European Green Capital 2018.”

Opgedeeld in printbare onderdelen

De brug moest in delen worden opgeknipt. “Omdat de overspanning niet overal constant is en er dus rekening moest worden gehouden met het veranderende gewicht van de constructie, is er tijdens het printproces voor gekozen om de brug op te delen in printbare onderdelen. Via een parametrisch model, dus op basis van data, is het definitieve ontwerp gegenereerd.”

3D-geprinte brug Nijmegen. Foto: BAM

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.