Ruim helft Nederlandse fietsers wil meer fietsstraten

De auto mag dan het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland zijn, maar de fiets wordt het hoogste gewaardeerd. Vooral vanwege het gemak, het comfort en de aantrekkelijkheid. Tegelijkertijd valt op het gebied van sociale en verkeersveiligheid nog wel wat te winnen. De hoge snelheid van brommers, wielrenners en automobilisten vormt een belangrijke reden voor onvrede tijdens een fietsrit. Veel mensen lijken dan ook voorstander van fietsstraten 

Dat blijkt uit de Fietsmonitor, een onderzoek van I&O Research in samenwerking met de Dutch Cycling Embassy en de Fietsersbond. Hieraan namen 2.125 fietsers deel. Er was sprake van veldonderzoek tussen 19 april en 2 mei. Met dit onderzoek willen de partijen een beeld krijgen over het fietsgedrag en de tevredenheid over fietsen in Nederland. Zo zitten zeven op de tien Nederlanders van minimaal 18 jaar oud minimaal eens per week op de fiets en iets meer dan 40 pakt zelfs zeker vier dagen in de week de fiets. Bij die groep kiest 14 procent een elektrische fiets. Voor deze ‘wekelijkse fietsers’ zijn verschillende conclusies getrokken.

Waardering

De overgrote meerderheid geeft aan het fietsen in Nederland het rapportcijfer 7 of hoger. Het uiteindelijke cijfer is een 8,1. Dat is een fractie lager dan in 2020, maar nog steeds scoort de tweewieler beter dan de auto en het openbaar vervoer. Over de fietsinfrastructuur zijn de meeste mensen eveneens positief. De hoeveelheid fietspaden en -stroken in gemeenten, de overgang tussen fietspad en berm, de oversteken en de veiligheid bij schemering krijgen allemaal een flinke voldoende.

Dat betekent niet dat er niet een paar ergernissen zijn. Zo lopen bijna vier op de tien fietsers wel eens vertraging op door andere weggebruikers, zoals snelle wielrenners, bromfietsers en automobilisten. Vooral de te hoge snelheid stoort fietsers. Ook geluidsoverlast, asociaal gedrag, geen richting aangeven en dat deze snellere rijders geen rekening houden met fietsers wordt als hinderlijk ervaren. Opvallend is verder de kritiek van fietsers op de paaltjes op het fietspad. De rood-witte paaltjes zijn bedoeld om auto’s op fietspaden te voorkomen, maar zeven van de tien respondenten geeft aan die gevaarlijk te vinden.

Routes ontlopen

Gemak blijkt een van de belangrijkste redenen voor veel mensen om de fiets te pakken. Daar tegenover staat dat de helft van de fietsers verkeerslichten zoveel mogelijk vermijdt. Nog eens 48 procent doet dat ook met te drukke fietsroutes. Iets meer dan 60 procent kiest ervoor zijn route zo veel mogelijk af te leggen op autoluwe routes. Daarentegen hebben fietsers niet vaak hinder van vertraging door andere fietsers, andere wegdeelnemers of omdat ze te lang moeten wachten voor het rode licht.

Tekst loopt door onder afbeelding

Enquete fietsgedrag (onderzoek: I&O)

De fietsroutes in de eigen woongemeente worden gewoonlijk goed beoordeeld. Vooral de kwaliteit vinden de respondenten goed, maar ook de zichtbaarheid van de markering, de verlichting en de ruimte krijgen een ruime 7. Daarnaast is zeker driekwart tevreden over stallingsmogelijkheden bij winkelcentra en stadscentra; twee derde is tevreden over de mogelijkheid om de fiets te parkeren bij een treinstation. Wel zou 58 procent erg blij zijn met de aanleg van meer fietsstraten.

Elektrische fiets

In 2021 bezat 40 procent van de ondervraagden een elektrische fiets. Dat is een groei van zes procent. Daarbij is het veelzeggend dat de helft van de e-bikebezitters zegt de auto minder te gebruiken. Twaalf procent zegt daardoor minder vaak op de gewone fiets te zijn gestapt. Het is pas de tweede keer dat dit onderzoek is gedaan, maar in vergelijking met vorig jaar lijkt het gebruik van de elektrische fiets toe te nemen terwijl het gebruik van een gewone fiets iets is afgenomen.

De onderzoekers voorspellen dat er nog behoorlijk wat groei zit in de e-bike.  Vorig jaar werd al gevraagd aan de respondenten hoe waarschijnlijk het zou zijn dat ze het komende jaar een e-bike zouden aanschaffen. Op dat moment achtte 8 procent die kans aannemelijk. Dit is in 2021 licht gestegen naar 9 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ruim helft Nederlandse fietsers wil meer fietsstraten - VerkeersNet

Ruim helft Nederlandse fietsers wil meer fietsstraten

De auto mag dan het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland zijn, maar de fiets wordt het hoogste gewaardeerd. Vooral vanwege het gemak, het comfort en de aantrekkelijkheid. Tegelijkertijd valt op het gebied van sociale en verkeersveiligheid nog wel wat te winnen. De hoge snelheid van brommers, wielrenners en automobilisten vormt een belangrijke reden voor onvrede tijdens een fietsrit. Veel mensen lijken dan ook voorstander van fietsstraten 

Dat blijkt uit de Fietsmonitor, een onderzoek van I&O Research in samenwerking met de Dutch Cycling Embassy en de Fietsersbond. Hieraan namen 2.125 fietsers deel. Er was sprake van veldonderzoek tussen 19 april en 2 mei. Met dit onderzoek willen de partijen een beeld krijgen over het fietsgedrag en de tevredenheid over fietsen in Nederland. Zo zitten zeven op de tien Nederlanders van minimaal 18 jaar oud minimaal eens per week op de fiets en iets meer dan 40 pakt zelfs zeker vier dagen in de week de fiets. Bij die groep kiest 14 procent een elektrische fiets. Voor deze ‘wekelijkse fietsers’ zijn verschillende conclusies getrokken.

Waardering

De overgrote meerderheid geeft aan het fietsen in Nederland het rapportcijfer 7 of hoger. Het uiteindelijke cijfer is een 8,1. Dat is een fractie lager dan in 2020, maar nog steeds scoort de tweewieler beter dan de auto en het openbaar vervoer. Over de fietsinfrastructuur zijn de meeste mensen eveneens positief. De hoeveelheid fietspaden en -stroken in gemeenten, de overgang tussen fietspad en berm, de oversteken en de veiligheid bij schemering krijgen allemaal een flinke voldoende.

Dat betekent niet dat er niet een paar ergernissen zijn. Zo lopen bijna vier op de tien fietsers wel eens vertraging op door andere weggebruikers, zoals snelle wielrenners, bromfietsers en automobilisten. Vooral de te hoge snelheid stoort fietsers. Ook geluidsoverlast, asociaal gedrag, geen richting aangeven en dat deze snellere rijders geen rekening houden met fietsers wordt als hinderlijk ervaren. Opvallend is verder de kritiek van fietsers op de paaltjes op het fietspad. De rood-witte paaltjes zijn bedoeld om auto’s op fietspaden te voorkomen, maar zeven van de tien respondenten geeft aan die gevaarlijk te vinden.

Routes ontlopen

Gemak blijkt een van de belangrijkste redenen voor veel mensen om de fiets te pakken. Daar tegenover staat dat de helft van de fietsers verkeerslichten zoveel mogelijk vermijdt. Nog eens 48 procent doet dat ook met te drukke fietsroutes. Iets meer dan 60 procent kiest ervoor zijn route zo veel mogelijk af te leggen op autoluwe routes. Daarentegen hebben fietsers niet vaak hinder van vertraging door andere fietsers, andere wegdeelnemers of omdat ze te lang moeten wachten voor het rode licht.

Tekst loopt door onder afbeelding

Enquete fietsgedrag (onderzoek: I&O)

De fietsroutes in de eigen woongemeente worden gewoonlijk goed beoordeeld. Vooral de kwaliteit vinden de respondenten goed, maar ook de zichtbaarheid van de markering, de verlichting en de ruimte krijgen een ruime 7. Daarnaast is zeker driekwart tevreden over stallingsmogelijkheden bij winkelcentra en stadscentra; twee derde is tevreden over de mogelijkheid om de fiets te parkeren bij een treinstation. Wel zou 58 procent erg blij zijn met de aanleg van meer fietsstraten.

Elektrische fiets

In 2021 bezat 40 procent van de ondervraagden een elektrische fiets. Dat is een groei van zes procent. Daarbij is het veelzeggend dat de helft van de e-bikebezitters zegt de auto minder te gebruiken. Twaalf procent zegt daardoor minder vaak op de gewone fiets te zijn gestapt. Het is pas de tweede keer dat dit onderzoek is gedaan, maar in vergelijking met vorig jaar lijkt het gebruik van de elektrische fiets toe te nemen terwijl het gebruik van een gewone fiets iets is afgenomen.

De onderzoekers voorspellen dat er nog behoorlijk wat groei zit in de e-bike.  Vorig jaar werd al gevraagd aan de respondenten hoe waarschijnlijk het zou zijn dat ze het komende jaar een e-bike zouden aanschaffen. Op dat moment achtte 8 procent die kans aannemelijk. Dit is in 2021 licht gestegen naar 9 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.