Kinderen op de fiets

Brief aan regeringsleiders: meer fietsen tegen klimaatverandering

Fietsen is een van de belangrijkste middelen waarmee de mensheid in de toekomst CO2-neutraal kan worden. Daarom dienen wereldleiders fietsgebruik zoveel mogelijk te stimuleren om klimaatverandering tegen te gaan. Die boodschap hebben 64 fietsorganisaties dinsdag overgebracht aan de regeringsleiders die bij elkaar zijn op de klimaattop in Edinburgh.

In de brief wordt duidelijk gemaakt op welke manier een toename van het aantal fietsers kan bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot. “Als je overstapt van de auto op de fiets bespaar je maar liefst 150 kilo CO2 per kilometer. Een elektrische bakfiets is 90 procent minder vervuilend dan een dieselbusje. De fiets is echt een manier om hele grote stappen te zetten op het gebied van CO2-reductie”, vertelt Fietsersbond-directeur Esther van Garderen. De Nederlandse Fietsersbond is een van de 64 fietsorganisaties.

Wereldwijde actie

De briefschrijvers denken dat het zonder aanzienlijk meer te fietsen niet mogelijk zal zijn voor regeringen wereldwijd om ernstige gevolgen van de klimaatcrisis te voorkomen. Juist daarom moeten wereldleiders nu de juiste keuzes maken. Van Garderen: “Hier in Nederland fietsen wij al heel veel, en daar kan best nog een flink tandje bij. Maar in sommige landen wordt de fiets echt niet als volwaardige mobiliteitsoplossing gezien. Dat moet anders, want we hebben maar één aarde en we moeten nu dingen gaan doen om die leefbaar te houden.”

Het fietsgebruik moet wereldwijd worden opgeschaald. Zowel voor personenvervoer als voor goederenvervoer. Op dit moment is mobiliteit verantwoordelijk voor zo’n 24 procent van de directe CO2-uitstoot, maar gebruik van de tweewieler levert geen schadelijke stoffen op. Daarnaast worden er nog verschillende positieve sociaaleconomische effecten bereikt wanneer mensen meer gaan fietsen. Auto’s, vrachtwagens en andere voertuigen op de weg vervuilen de lucht en zorgen jaarlijks voor een groot aantal verkeersdoden.

Stimulans

Regeringen kunnen aan verschillende knoppen draaien om ervoor te zorgen dat meer mensen op de fiets stappen. Belangrijk is daarbij om de tweewieler te promoten voor allerlei ritten. Daarnaast moeten ze meer informatie delen over het effect op de CO20-uitstoot als inwoners de fiets pakken in plaats van de auto en een goed fietsbeleid creëren en financieren.

Die investeringen moeten in de eerste plaats zijn gericht op het bouwen van veilige, hoogwaardige fietsinfrastructuur en op het prikkelen van gemeenschappen die weinig fietsen. Toch mogen andere doelgroepen niet worden vergeten. Ook werknemers en werkgevers kunnen door allerlei stimulansen worden verleid om de auto vaker links te laten liggen en meer de fiets te pakken voor dagelijkse reizen. Een goede synergie tussen de fiets en het openbaar vervoer en andere vormen van deelmobiliteit zijn bovendien essentieel om de afhankelijkheid van de eigen wagen te verminderen. Hier kunnen overheden een rol in spelen.

Als laatste hopen de organisaties dat alle wereldleiders samen bereid zijn om afspraken te maken over een wereldwijd doel voor fietsen. “Wanneer in een aantal landen meer gefietst wordt, zal niet voldoende zijn om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen. Alle landen moeten bijdragen en de inspanningen moeten bijgehouden worden op VN-niveau.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.