Fietsmarkering (bron: Pixabay/ MichaelGaida)

Nieuwe fietsmarkering in Belgische Etterbeek is ‘pure sabotage’

De Belgische fietsersverenigingen GRANCQ en de Fietsersbond zijn verbolgen nu in Etterbeek is gestart met het aanbrengen van fietsmarkeringen op de ventwegen van de Tervurenlaan in Etterbeek. Hierover heeft namelijk geen overleg plaatsgevonden en er wordt niet voldaan aan herhaalde verzoeken van de fietsers. “Pure sabotage”, oordelen de twee fietsorganisaties.

De fietsveiligheid op de Tervurenlaan in Etterbeek staat al lange tijd in de kijker en media hebben de afgelopen tijd vaker bericht over het gebrek aan fietsvoorzieningen. Fietsers klagen dan ook al jaren over de verkeersonveiligheid en vragen om betere, comfortabele fietsvoorzieningen. Inmiddels is er volgens de Fietsersbond wel overleg, maar dat vordert erg langzaam.

Gemarkeerd fietspad

Deze week werd volgens de twee partijen ‘een recordniveau van absurditeit’ bereikt waardoor zij twijfelen of er überhaupt sprake is van vooruitgang. “Voor de door het Gewest geplande werkzaamheden konden beginnen, besloot de burgemeester van Etterbeek plotseling dat de situatie voor fietsers onhoudbaar was geworden en gaf hij via een politieverordening opdracht tot het aanbrengen van een gemarkeerd fietspad.” Dit is niet besproken in het overleg tussen een groep fietsers en de schepen voor mobiliteit en gebeurde volgens de twee partijen ‘in totale ondoorzichtigheid’.

De huidige maatregel bewijst volgens de Fietsersbond en GRACQ dat de eisen van fietsers niet worden gehoord.  Op dit moment gebruiken veel fietsers de laan nu illegaal in de verkeerde richting door de barrière die wordt gevormd door de Tervurenlaan, wat juist heeft gezorgd voor een pleidooi voor tweerichtingsverkeer aan de zuidzijde van de laan. De huidige keuze voor het gemarkeerde fietspad roept bij de twee fietsorganisaties de vraag op of de burgemeester zich wel bewust is van de behoeftes van fietsers.

De verandering van de rijrichting aan de noodzijde kan evenmin op veel enthousiasme rekenen. De fietsersverenigingen vinden dat deze keuze vragen oproept over de verkeersveiligheid in de voorgestelde configuratie. De twee zijn wel verheugd dat het schrappen van parkeerplaatsen niet langer onoverkomelijk lijkt te zijn voor de burgemeester. Dit zou cruciaal zijn om de gewenste verbeteringen aan te brengen.

Betrek fietsers

Fietsersbond en GRACQ herhalen nu hun pleidooi voor een inrichting die overeenkomt met de rest van de route, namelijk tweerichtingsverkeer en veilig. Bovendien willen ze dat het project om de laan aan te pakken vóór de uitvoering wordt besproken met de belangrijkste betrokkenen: de fietsers zelf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe fietsmarkering in Belgische Etterbeek is 'pure sabotage' - VerkeersNet
Fietsmarkering (bron: Pixabay/ MichaelGaida)

Nieuwe fietsmarkering in Belgische Etterbeek is ‘pure sabotage’

De Belgische fietsersverenigingen GRANCQ en de Fietsersbond zijn verbolgen nu in Etterbeek is gestart met het aanbrengen van fietsmarkeringen op de ventwegen van de Tervurenlaan in Etterbeek. Hierover heeft namelijk geen overleg plaatsgevonden en er wordt niet voldaan aan herhaalde verzoeken van de fietsers. “Pure sabotage”, oordelen de twee fietsorganisaties.

De fietsveiligheid op de Tervurenlaan in Etterbeek staat al lange tijd in de kijker en media hebben de afgelopen tijd vaker bericht over het gebrek aan fietsvoorzieningen. Fietsers klagen dan ook al jaren over de verkeersonveiligheid en vragen om betere, comfortabele fietsvoorzieningen. Inmiddels is er volgens de Fietsersbond wel overleg, maar dat vordert erg langzaam.

Gemarkeerd fietspad

Deze week werd volgens de twee partijen ‘een recordniveau van absurditeit’ bereikt waardoor zij twijfelen of er überhaupt sprake is van vooruitgang. “Voor de door het Gewest geplande werkzaamheden konden beginnen, besloot de burgemeester van Etterbeek plotseling dat de situatie voor fietsers onhoudbaar was geworden en gaf hij via een politieverordening opdracht tot het aanbrengen van een gemarkeerd fietspad.” Dit is niet besproken in het overleg tussen een groep fietsers en de schepen voor mobiliteit en gebeurde volgens de twee partijen ‘in totale ondoorzichtigheid’.

De huidige maatregel bewijst volgens de Fietsersbond en GRACQ dat de eisen van fietsers niet worden gehoord.  Op dit moment gebruiken veel fietsers de laan nu illegaal in de verkeerde richting door de barrière die wordt gevormd door de Tervurenlaan, wat juist heeft gezorgd voor een pleidooi voor tweerichtingsverkeer aan de zuidzijde van de laan. De huidige keuze voor het gemarkeerde fietspad roept bij de twee fietsorganisaties de vraag op of de burgemeester zich wel bewust is van de behoeftes van fietsers.

De verandering van de rijrichting aan de noodzijde kan evenmin op veel enthousiasme rekenen. De fietsersverenigingen vinden dat deze keuze vragen oproept over de verkeersveiligheid in de voorgestelde configuratie. De twee zijn wel verheugd dat het schrappen van parkeerplaatsen niet langer onoverkomelijk lijkt te zijn voor de burgemeester. Dit zou cruciaal zijn om de gewenste verbeteringen aan te brengen.

Betrek fietsers

Fietsersbond en GRACQ herhalen nu hun pleidooi voor een inrichting die overeenkomt met de rest van de route, namelijk tweerichtingsverkeer en veilig. Bovendien willen ze dat het project om de laan aan te pakken vóór de uitvoering wordt besproken met de belangrijkste betrokkenen: de fietsers zelf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.