Elektrische fiets BEELD IenW/Paul Voorham

Veel draagvlak voor promotie fietsgebruik onder inwoners Enschede

Inwoners van de gemeente Enschede zouden nog vaker op de fiets stappen als de wegen veiliger zouden zijn, wanneer ze sneller met de fiets op hun bestemming zouden zijn en als ze zich ’s avonds veiliger zouden voelen op de fiets. 83 procent van de Enschedeërs vindt het belangrijk dat de gemeente zich inzet voor de promotie van het fietsgebruik.

Dat blijkt uit de Fietspeiling van de gemeente Enschede, die is gehouden onder leden van het EnschedePanel en is uitgezet op sociale media. De gemeente wil de resultaten gebruiken bij de uitvoering van de nieuwe fietsvisie. Met behulp van de peiling hoopt de gemeente inzicht te krijgen in het huidige fietsgebruik en factoren die dit beïnvloeden. In totaal hebben afgelopen jaar 1.484 inwoners gereageerd op de enquête, tegenover 1.478 in 2019.

Waardering

Ten opzichte van 2019 is de totale waardering voor het fietsklimaat in Enschede zeer licht gedaald van een 7,3 naar een 7,2. Inwoners zijn meer te spreken over de stallingsmogelijkheden voor de fiets in de binnenstad, maar er zijn ook een paar onderdelen van het fietsnetwerk die juist iets minder goed worden beoordeeld. De verkeersveiligheid kreeg bijvoorbeeld tijdens de laatste peiling een 6,5 en dat was twee jaar geleden nog een 6,7.

Ook het aanbod van fietsen in de stad en de verkeerslichten worden iets minder gewaardeerd. De waardering is het meest gedaald over de kwaliteit van het wegdek. Inwoners gaven daar in 2019 nog een 7,1 voor, maar het cijfer is in 2021 gezakt naar een 6,8. Tijdens de vorige peiling liet 72 procent weten de kwaliteit van het asfalt nog goed te vinden.

Keuze voor de fiets

De belangrijkste reden voor Enschedeërs om op de fiets te stappen, is de eigen gezondheid. Drie kwart van de respondenten kiest om die reden voor de tweewieler, ten opzichte van 63 procent in 2019. Inwoners maken ook de keuze voor dit voertuig omdat een rit op de fiets sneller is en vanwege het gemak om het voertuig te parkeren. Nog eens 59 procent gaf aan vanwege het milieu voor de fiets te kiezen en 54 procent vindt fietsen leuk.

De stijging van het aantal elektrische fietsen zet door. In 2015 had 22 procent van de respondenten zo’n type tweewieler en dat is inmiddels 37 procent. Wel zeggen de inwoners minder gefietst te hebben in het afgelopen jaar dan twee jaar geleden, maar dat is mede een gevolg van de coronacrisis. Ongeveer de helft van de fietsers gebruikt de fiets voor langere afstanden, met name voor bezoek van familie of kennissen, voor woon-werkverkeer en om te winkelen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Veel draagvlak voor promotie fietsgebruik onder inwoners Enschede - VerkeersNet
Elektrische fiets BEELD IenW/Paul Voorham

Veel draagvlak voor promotie fietsgebruik onder inwoners Enschede

Inwoners van de gemeente Enschede zouden nog vaker op de fiets stappen als de wegen veiliger zouden zijn, wanneer ze sneller met de fiets op hun bestemming zouden zijn en als ze zich ’s avonds veiliger zouden voelen op de fiets. 83 procent van de Enschedeërs vindt het belangrijk dat de gemeente zich inzet voor de promotie van het fietsgebruik.

Dat blijkt uit de Fietspeiling van de gemeente Enschede, die is gehouden onder leden van het EnschedePanel en is uitgezet op sociale media. De gemeente wil de resultaten gebruiken bij de uitvoering van de nieuwe fietsvisie. Met behulp van de peiling hoopt de gemeente inzicht te krijgen in het huidige fietsgebruik en factoren die dit beïnvloeden. In totaal hebben afgelopen jaar 1.484 inwoners gereageerd op de enquête, tegenover 1.478 in 2019.

Waardering

Ten opzichte van 2019 is de totale waardering voor het fietsklimaat in Enschede zeer licht gedaald van een 7,3 naar een 7,2. Inwoners zijn meer te spreken over de stallingsmogelijkheden voor de fiets in de binnenstad, maar er zijn ook een paar onderdelen van het fietsnetwerk die juist iets minder goed worden beoordeeld. De verkeersveiligheid kreeg bijvoorbeeld tijdens de laatste peiling een 6,5 en dat was twee jaar geleden nog een 6,7.

Ook het aanbod van fietsen in de stad en de verkeerslichten worden iets minder gewaardeerd. De waardering is het meest gedaald over de kwaliteit van het wegdek. Inwoners gaven daar in 2019 nog een 7,1 voor, maar het cijfer is in 2021 gezakt naar een 6,8. Tijdens de vorige peiling liet 72 procent weten de kwaliteit van het asfalt nog goed te vinden.

Keuze voor de fiets

De belangrijkste reden voor Enschedeërs om op de fiets te stappen, is de eigen gezondheid. Drie kwart van de respondenten kiest om die reden voor de tweewieler, ten opzichte van 63 procent in 2019. Inwoners maken ook de keuze voor dit voertuig omdat een rit op de fiets sneller is en vanwege het gemak om het voertuig te parkeren. Nog eens 59 procent gaf aan vanwege het milieu voor de fiets te kiezen en 54 procent vindt fietsen leuk.

De stijging van het aantal elektrische fietsen zet door. In 2015 had 22 procent van de respondenten zo’n type tweewieler en dat is inmiddels 37 procent. Wel zeggen de inwoners minder gefietst te hebben in het afgelopen jaar dan twee jaar geleden, maar dat is mede een gevolg van de coronacrisis. Ongeveer de helft van de fietsers gebruikt de fiets voor langere afstanden, met name voor bezoek van familie of kennissen, voor woon-werkverkeer en om te winkelen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.