CROW-aanbeveling turborotondes valt slecht bij Fietsberaad

Het Fietsberaad wil dat de aanbevelingen in de nieuwe CROW-publicatie 257 Turborotondes worden aangepast. Vooral het feit dat fietsers tweerijstroken op de afrit van zo’n rotonde moeten nemen, zit het Fietsberaad dwars.Twee rijstroken betekent een langere wachttijd voor fietsers. Verder neemt de kans op zogenaamde afdekongevallen toe. Ook ontstaat voor fietsers onduidelijkheid over manoeuvres van automobilisten. Het is niet altijd duidelijk of een automobilist gaat afslaan, of doorrijdt op de rotonde.

Het Fietsberaad adviseert wegbeheerders dan ook om op turborotondes maximaal twee rijstroken op de toerit aan te leggen en maximaal één rijstrook op de afrit.
Maar nog liever ziet het Fietsberaad binnen de bebouwde kom alleen standaard enkelstrooksrotondes.
Ook vindt het Fietsberaad dat binnen de bebouwde kom fietsers (en voetgangers) op alle typen rotondes in de voorrang moeten worden gehouden.
Het Fietsberaad wil dat de aanbevelingen in de nieuwe CROW-publicatie 257 Turborotondes worden aangepast. Vooral het feit dat fietsers tweerijstroken op de afrit van zo’n rotonde moeten nemen, zit het Fietsberaad dwars.
Twee rijstroken betekent een langere wachttijd voor fietsers. Verder neemt de kans op zogenaamde afdekongevallen toe. Ook ontstaat voor fietsers onduidelijkheid over manoeuvres van automobilisten. Het is niet altijd duidelijk of een automobilist gaat afslaan, of doorrijdt op de rotonde.
Het Fietsberaad adviseert wegbeheerders dan ook om op turborotondes maximaal twee rijstroken op de toerit aan te leggen en maximaal één rijstrook op de afrit.
Maar nog liever ziet het Fietsberaad binnen de bebouwde kom alleen standaard enkelstrooksrotondes.
Ook vindt het Fietsberaad dat binnen de bebouwde kom fietsers (en voetgangers) op alle typen rotondes in de voorrang moeten worden gehouden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.