FOTO Gemeente Amsterdam

Fietserbond Amsterdam pleit voor 20 km/u op fietspad

FOTO Gemeente Amsterdam

De maximumsnelheid op Amsterdamse fietspaden moet worden teruggebracht naar 20 kilometer per uur. En zware, bredere en snellere voertuigen moeten op de rijbaan. Die oproep doet de Amsterdamse fractie van de Fietsersbond aan de politiek. Er zouden nu namelijk kwetsbare fietsers afhaken omdat het op de smalle paden binnen de ring te druk of te eng wordt.

Het probleem is tweeledig, denkt de Amsterdamse fietsorganisatie. Veel fietspaden binnen de ring zijn te smal, waardoor het al krap is voor gewone fietsers. En daar komen de laatste tijd ook steeds meer innovatieve, snelle en vaak ook bredere voertuigen bij. Dan kan worden gedacht aan bijvoorbeeld fatbikes, cargobikes en e-choppers. Daarnaast eisen snelle flitskoeriers hun plekje op.

Wim Bot (Fietsersbond) en Annick Roetynck (LEVA-EU) gingen tijdens de een thema-uitzending met elkaar het gesprek aan over het gevaar van drukke fietspaden en wat de oplossing was. Bekijk de aflevering terug.

Risico van snelheidsverschillen

Om te zorgen dat iedereen veilig kan blijven fietsen, moeten er keuzes worden gemaakt, vindt de Fietsersbond. Sommige van die nieuwe voertuigen behalen maximumsnelheden van wel 45 kilometer per uur. Zo’n 25 kilometer per uur harder dan een gemiddelde fietser. Snelheidsverschillen vergroten nu eenmaal het risico op incidenten. De gewone fietser delft verder op het gebied van breedte en gewicht vrijwel altijd het onderspit. “Ouderen zijn fysiek nog kwetsbaarder, dus bij hen kan dit fataal uitpakken.”

De Fietsersbond wijst erop dat veel fietspaden binnen de ring nu maximaal twee meter breed zijn; smaller dan de eigen normen van de gemeente. Daarom is het belangrijk om op fietspaden alleen gewone fietsen en tweewielers met trapondersteuning toe te staan, die niet harder mogen dan 20 kilometer per uur. De voertuigen zelf zouden begrensd moeten zijn op 25 kilometer per uur en ook aan het gewicht en breedte moet een beperking zitten. Ze mogen in ieder geval niet breder zijn dan 75 centimeter.

Oproep aan politiek

Daarvoor doet de organisatie een beroep op de Amsterdamse politiek. “Maak de Amsterdamse fietspaden weer veilig. Door een duidelijke keuze te maken voor de gewone fietser (en gewone e-bikes met trapondersteuning). En laat je niet verleiden door het flitsende, quasi-duurzame imago van die snelle e-bikes. Want niets doen dreigt tientallen jaren verkeersveiligheidsbeleid teniet te doen.”

Nu de ontwikkeling van nieuwe elektrische voertuigen maar doorgaat, is het de taak van de Nederlandse overheid om te bepalen waar zij thuishoren op de openbare weg. Het ministerie is bezig met regels voor lichte elektrische, maar volgens de Fietsersbond loopt de politiek daarbij hopeloos achter. De regels zijn voor de organisatie weinig hoopvol, omdat de minister alle tweewielers onder de 55 kilo op het fietspad wil toelaten.

Daaronder vallen bijvoorbeeld ook bakfietsen van een meter breed. “Volgens ons is dat een heilloze weg, waardoor met name oudere en kwetsbare fietsers verder zullen afhaken. Ook de Amsterdamse wethouder van verkeer erkent dat senioren ophouden met fietsen omdat ze het te eng en te druk vinden.”

Kwetsbare verkeersdeelnemers

De Fietsersbond wil dus dat alle voertuigen, behalve gewone fietsen en die met trapondersteuning met een maximumsnelheid van 25 kilometer, op de rijbaan gaan rijden. Een mooi moment om dat in te voeren is wanneer op die wegen 30 kilometer per uur de norm wordt. “Die LEV-berijders hoeven dan niet beducht te zijn voor snelle auto’s, net zomin als ze dat nu zijn in de bestaande verblijfsgebieden.”

Tegelijkertijd is het mogelijk om met een e-bike harder te rijden dan 25 kilometer per uur. Dus hoe voorkom je alsnog grote snelheidsverschillen? Eén mogelijkheid is door vast te leggen dat alle voertuigen met een motorvermogen van boven de 100 watt op de rijbaan thuishoren, maar daar worden ook ouderen door getroffen met een e-bike van 250 watt. Zij overschrijden echter nauwelijks de maximumsnelheid en willen juist op het fietspad kunnen.

De afdeling van de belangenorganisatie in Amsterdam stelt dan ook voor om het ministerie te vragen om e-bikes naar de rijbaan te sturen als het eigenlijk geen e-bike is. Een voorbeeld daarvan is de fatbike (met een gashendel). Bedrijven moeten er bovendien op worden aangesproken dat ze hun e-bikes zo produceren dat ze gegarandeerd niet kunnen worden opgevoerd. Tenslotte is handhaving onmisbaar.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.