Speed-pedelec op fietspad. BEELD Provincie Groningen

Speed pedelec groeit niet door in 2021

Speed-pedelec op fietspad. BEELD Provincie Groningen

De verkoop van e-bikes lijkt een stimulans te hebben gekregen door het tijdelijke loslaten van de coronaregels in 2021, maar een vergelijkbare trend is niet zichtbaar bij speed pedelecs. Bij dit voertuig is sprake van een krimp van 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Onder andere de onduidelijkheid rondom de positie op de weg hiervan zit een echte doorbraak in de weg, meent de RAI Vereniging.

De vereniging is verbaasd over het uitblijven van de groei. Afgelopen jaar werden ‘slechts’ 4.423 nieuwe tweewielers geregistreerd en dat is een krimp van 20 procent ter opzichte van het jaar eerder. Daarmee zit het gemiddelde registraties op het niveau van de afgelopen vijf jaar. “Maar met alle aandacht voor deze vlotte forenzenoplossing had de groei eigenlijk gewoon door moeten zetten”, denkt de RAI Vereniging.

Verklaringen

Er zijn een paar redenen dat verdere groei uitbleef, denkt de organisatie. Allereerst de pandemie en het thuiswerken. Net als in 2020 kregen mensen maandenlang het advies om zoveel mogelijk vanuit huis te werken en niet om naar kantoor te komen. Het zou kunnen dat mensen in 2020 nog dachten dat dit tijdelijk zou zijn, terwijl in 2021 al meer werd geaccepteerd dat het thuiswerken structureel gaat zijn. Een andere mogelijke verklaring is dus de positie op de weg. Soms moeten de speed pedelecs op de weg en op andere plekken mogen ze – onder bepaalde voorwaarden – op het fietspad.

Dit leidt tot verwarring voor speed pedelec-gebruikers. Vorig jaar bleek nog uit onderzoek dat zij er regelmatig voor kiezen om op het fietspad te rijden als dat eigenlijk niet mag. Die situatie ontstaat vooral omdat niet alle fietsers komen tot een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, en dan voelen ze zich onveilig op de rijbaan. Tijdens een onderzoek uitten gebruikers vooral kritiek dat de infrastructuur nog onvoldoende ontwikkeld is voor de speed pedelec. In een recent onderzoek van ALD werd eveneens geconcludeerd dat de helmplicht mensen tegenhoudt bij de aanschaf van een speed pedelec.

Nieuwe voertuigen

RAI heeft verder gekeken naar de registratie van het aantal speed pedelecs. Dat zijn er inmiddels 30.868. De groei van het wagenpark houdt dus gelijke tred met het aantal nieuwe registraties. “Dit doet vermoeden dat zaken als import van gebruikte exemplaren en demontage van deze categorie fietsen nog geen grote rol speelt, wat gezien de korte geschiedenis van de speed pedelec geen verrassing is.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.