Fietspad in Amsterdam

Winnaar prijsvraag veilige fietspaden: maximumsnelheid op fietspad en stoep

Bron: IJ

Maximaal 10 kilometer per uur op de stoep, 20 kilometer per uur op het fietspad en 30 kilometer per uur op de wegen. Deze oplossing verzon Wichert van Engelen om de verschillende snelheden op het fietspad aan te pakken. Hij heeft daarmee deze week de fietsinnovatieprijsvraag gewonnen die was uitgeschreven door het Amsterdam Bike City (ABC) Innovatielab van de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam.

Deze oplossing werd door de jury gewaardeerd omdat het simpel is, zonder ingewikkelde technologieën. Bovendien is het gemakkelijk overal toe te passen en wordt geen onderscheid gemaakt in doelgroepen. “De oplossing is relevant, integraal en innovatief. Dit idee past ook helemaal bij de stad die Amsterdam wil zijn en het huidige verkeersveiligheidsbeleid dat daar al is ingezet”, aldus Marja Ruigrok, bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam.

Meer onderzoek nodig

Toch betekent dit niet dat Amsterdam nu direct overal een maximumsnelheid gaat invoeren. Van Engelen is door ABC gevraagd om het idee samen met de organisatie verder uit te werken en te testen. Er zal ook eerst onderzoek nodig zijn naar de praktische haalbaarheid, aangezien niet alles zomaar mag binnen het huidige beleid en de wetgeving. De uitkomsten wil ABC gebruiken voor proeven op allerlei concrete locaties in de stad of regio om te bekijken welke innovaties juist wel of niet werken.

Het winnende idee werd Van Engelen ingegeven omdat volgens hem de snelheidsverschillen het grootste probleem zijn. Het levert nauwelijks probleem op als twee voetgangers botsen, maar zwaar letsel is niet ondenkbaar als een scooter een fietser elkaar raken. Een ongeval waarbij een fietser wordt geraakt door een zware auto kan dodelijke gevolgen hebben. Van Engelen: “We hebben stoepen, fietspaden en wegen uitgevonden om de interactie tussen snel en langzaam én tussen zwaar en licht te verkleinen. Terug naar de basis betekent op de stoep maximaal 10 kilometer per uur, op het fietspad 20 kilometer per uur en op de weg 30 kilometer per uur. Overal en met welk vervoersmiddel dan ook.”

Variatie in voertuigen

Zijn oplossing past ook precies bij het probleem in Amsterdam. ABC schreef de prijsvraag uit omdat er nu gevaarlijke situaties ontstaan op fietspaden door de grote variatie in voertuigen. Uiteindelijk kwamen er 37 inschrijvingen binnen, die allemaal erg divers waren. Daarvan werden er tien uitgekozen, die hun idee mochten presenteren aan een jury. ABC gaat kijken naar combinaties tussen die mogelijke oplossingen. Van Engelen krijgt voor het verder uitwerken van zijn oplossing in ieder geval steun van ABC-partners en hij ontvangt een financiële bijdrage.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Winnaar prijsvraag veilige fietspaden: maximumsnelheid op fietspad en stoep”

Paul Plak|19.04.22|13:07

Dit soort voorstellen kan je ook vinden in de “nieuwe ontwerpaanpak van de stedelijke ruimte” van Mobycon + Bart Egeter + Awareness voor de ANWB. Op het Belgisch wegencongres twee weken geleden deed ik een korte presentatie hierover, deze aanpak vereenvoudigd heel veel beslissingen voor toegelaten voertuigen en toegelaten snelheden, en vergemakkelijkt de daaropvolgende ontwerpbeslissingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.