Fietsverlichting campagne 'Kijk verder!'
Fietsverlichting

Campagne zien en gezien worden op de fiets nog steeds nodig

Beeld van de campagne 'Kijk verder!'2022, RKF-website RAI Vereniging

Goede fietsverlichting bevordert de verkeersveiligheid, zeker tijdens de naderende donkere periode. Ongeveer vier vijfde van de fietsers gebruikt verlichting, wat dus ook betekent dat nog niet iedereen zich bewust is van het belang ervan. De RAI Vereniging introduceert 31 oktober daarom, via het onafhankelijke RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF), de campagne ‘Kijk verder!’.

Onderzoek van de RAI Vereniging uit 2021 onder fietsers toont aan dat zo’n 82 procent van de ondervraagden fietsverlichting gebruikt in het donker. Het merendeel van hen (80 procent) maakt gebruik van vaste verlichting. Fietsers die fietsen met een werkend voor- en achterlicht hebben 17 procent minder kans op een ongeval bij duisternis volgens onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uit 2020.

Eenzijdige fietsongevallen

Fietsverlichting draagt op twee manieren bij aan de verkeersveiligheid. De verlichting zorgt voor betere zichtbaarheid van fietsers in het verkeer en zij kunnen daardoor zelf ook beter zien. Belangrijk, want recent onderzoek van Veiligheid NL van dit jaar toont aan dat 44% van de fietsongevallen eenzijdig is. Dit betekent dat er dan geen botsing is tussen twee reizigers, maar bijvoorbeeld een obstakel dat niet is opgemerkt.

De Vereniging raadt het gebruik aan van verlichting met het RKF Keurmerk, die voldoet aan een uitgebreide internationale verzameling eisen. Goedgekeurde fietsverlichting is te herkennen aan een RKF-sticker. De campagne richt zich vooral op de ouders van kinderen van 8 tot en met 11 jaar en jongeren van 12 tot en met 17 jaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jacques Geluk

Bron: RAI Vereniging

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.