Fietsen in Amsterdam scoort een 7,3

Amsterdam als stad om in te fietsen is in 2010 gewaardeerd met een 7,3. Daarmee is de waardering stabiel, al is het cijfer iets hoger dan in de voorgaande jaren. Samen fietsen Amsterdammers ongeveer twee miljoen kilometer per dag.
Jaarlijks wordt onder 400 personen onderzoek gedaan naar de waardering voor het Amsterdamse fietsbeleid en de fietsvoorzieningen. Voor de mogelijkheden om fietsen te parkeren geven Amsterdammers onvoldoenden, behalve voor het parkeren in de eigen buurt. In de afgelopen jaren is het fietsparkeren verbeterd volgens de gemeente door het wijzigen van de APV. Hierdoor kunnen wrakken en weesfietsen sneller worden geruimd. Zo ontstaat meer ruimte in fietsstallingen. De gemeente zet onder andere het Fietsdepot (voorheen AFAC) in om fietsdiefstal te bestrijden. Het depot is er ook voor de afwikkeling van wrakken en verlaten fietsen. In 2010 kreeg het Fietsdepot 33.529 fietsen aangeleverd, waaronder 22.075 fietsen die als wrak zijn bestempeld. 4849 Fietsen zijn teruggekomen bij de eigenaar. De andere fietsen kregen een goede bestemming bij werkgelegenheidsprojecten in binnen- en buitenland.
Amsterdammers waren in 2010 tevreden over het fietsnetwerk. Fietsroutes zijn goed aangegeven en de wachttijd voor fietsers bij verkeerslichten in de stad scoort een voldoende. In Amsterdam worden steeds meer wachttijdvoorspellers bij fietsverkeerslichten geplaatst. De fietsers zijn er positief over.
In 2010 ergerden fietsers zich evenveel aan andere weggebruikers als in de afgelopen vier jaar. Fietsers stoorden zich het meest aan automobilisten (37%). Het aantal brom- en snorfietsen en taxi’s dat rondrijdt in Amsterdam is klein ten opzichte van het aantal fietsers en auto’s. Toch stoort een grote hoeveelheid fietsers zich aan brom- en snorfietsen (14%) en taxi’s (8%). Ook is het opmerkelijk dat fietsers zich in 2010 (31%) meer dan in 2006 (24%) stoorden aan andere fietsers.
De verkeersveiligheid in 2010 is ten opzichte van 2006 hoger gewaardeerd. Het rapportcijfer steeg van 6,3 naar 6,7.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.