Risico fietsen in het donker neemt toe

Fietsers die in het verkeer ernstig gewond raken, zijn meestal betrokken bij een ongeval bij daglicht, omdat er dan het meest gefietst wordt. Maar in het donker vallen relatief meer slachtoffers dan bij daglicht. In het donker ’s morgens (tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer) is het risico het hoogst. Dit geldt zowel voor fietsongevallen met een motorvoertuig, als voor fietsongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken was.
Dit is een van de conclusies uit het onderzoeksrapport Hoe gevaarlijk is fietsen in het donker? van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. Omdat in Nederland nog niet eerder onderzoek is gedaan naar hoe gevaarlijk het is voor fietsers om bij schemer en in het donker te rijden, heeft de SWOV, mede naar aanleiding van een vraag van RAI Vereniging over fietsverlichting, onderzocht wat het risico van fietsen is bij verschillende lichtgesteldheden.
Het aandeel fietsers dat in het donker ernstig gewond raakt bij een motorvoertuigongeval schommelt in de periode 1993-2008 tussen de 14 procent en 17 procent. Voor ernstig gewonde fietsers in niet-motorvoertuigongevallen steeg dit aandeel in dezelfde periode van 13 procent naar 23 procent. Slechts 10 procent van de afgelegde afstand werd echter in het donker gefietst. De conclusie is dan ook dat het risico voor fietsers in het donker hoger is dan bij daglicht, met name tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer. De laatste jaren lijken de risico’s in het donker te stijgen.
Het onderzoek toont aan dat voor alle leeftijdscategorieën het risico in het donker het hoogst is. Wel valt op dat het vooral voor 18- tot en met 29-jarigen onveilig is in het donker te fietsen. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat bij deze groep ook alcoholgebruik een rol speelt in het hoge risico. In 1993 was er bij 24 procent van de 18- tot en met 24-jarigen die ernstig gewond raakten in een niet-motorvoertuigongeval in een weekendnacht sprake van alcoholgebruik; in 2008 is dat opgelopen tot 58 procent. Ook onder 25- tot en met 29-jarige fietsers is het alcoholgebruik relatief hoog en stijgend: 21 procent in 1993 en 44 procent in 2008.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het risico voor fietsers bij motorvoertuigongevallen in zomer en winter ongeveer gelijk is; bij niet-motorvoertuigongevallen is het risico in de zomer het hoogst.
De SWOV beveelt aan om met diepte- en gedragsonderzoek na te gaan wat de mogelijke verklaringen zijn voor de hogere risico’s van fietsen in het donker en bij schemer. Ook de relatie tussen het voeren van fietsverlichting (en de kwaliteit daarvan) en het risico van fietsen bij schemer en in het donker verdient nader onderzoek. Het is verder interessant uit te zoeken wat de verklaring kan zijn voor het feit dat er een hoger risico is voor fietsers om ernstig gewond te raken in niet-motorvoertuigongevallen dan in motorvoertuigongevallen, aldus de SWOV. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de kwaliteit van fietsverlichting, maar ook aan (het ontbreken van) straatverlichting. Door slechte straatverlichting is het wegdek in het donker minder goed zichtbaar, waardoor problemen met het wegdek in het donker relatief vaker tot een ongeval kunnen leiden dan bij daglicht.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Risico fietsen in het donker neemt toe - VerkeersNet

Risico fietsen in het donker neemt toe

Fietsers die in het verkeer ernstig gewond raken, zijn meestal betrokken bij een ongeval bij daglicht, omdat er dan het meest gefietst wordt. Maar in het donker vallen relatief meer slachtoffers dan bij daglicht. In het donker ’s morgens (tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer) is het risico het hoogst. Dit geldt zowel voor fietsongevallen met een motorvoertuig, als voor fietsongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken was.
Dit is een van de conclusies uit het onderzoeksrapport Hoe gevaarlijk is fietsen in het donker? van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. Omdat in Nederland nog niet eerder onderzoek is gedaan naar hoe gevaarlijk het is voor fietsers om bij schemer en in het donker te rijden, heeft de SWOV, mede naar aanleiding van een vraag van RAI Vereniging over fietsverlichting, onderzocht wat het risico van fietsen is bij verschillende lichtgesteldheden.
Het aandeel fietsers dat in het donker ernstig gewond raakt bij een motorvoertuigongeval schommelt in de periode 1993-2008 tussen de 14 procent en 17 procent. Voor ernstig gewonde fietsers in niet-motorvoertuigongevallen steeg dit aandeel in dezelfde periode van 13 procent naar 23 procent. Slechts 10 procent van de afgelegde afstand werd echter in het donker gefietst. De conclusie is dan ook dat het risico voor fietsers in het donker hoger is dan bij daglicht, met name tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer. De laatste jaren lijken de risico’s in het donker te stijgen.
Het onderzoek toont aan dat voor alle leeftijdscategorieën het risico in het donker het hoogst is. Wel valt op dat het vooral voor 18- tot en met 29-jarigen onveilig is in het donker te fietsen. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat bij deze groep ook alcoholgebruik een rol speelt in het hoge risico. In 1993 was er bij 24 procent van de 18- tot en met 24-jarigen die ernstig gewond raakten in een niet-motorvoertuigongeval in een weekendnacht sprake van alcoholgebruik; in 2008 is dat opgelopen tot 58 procent. Ook onder 25- tot en met 29-jarige fietsers is het alcoholgebruik relatief hoog en stijgend: 21 procent in 1993 en 44 procent in 2008.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het risico voor fietsers bij motorvoertuigongevallen in zomer en winter ongeveer gelijk is; bij niet-motorvoertuigongevallen is het risico in de zomer het hoogst.
De SWOV beveelt aan om met diepte- en gedragsonderzoek na te gaan wat de mogelijke verklaringen zijn voor de hogere risico’s van fietsen in het donker en bij schemer. Ook de relatie tussen het voeren van fietsverlichting (en de kwaliteit daarvan) en het risico van fietsen bij schemer en in het donker verdient nader onderzoek. Het is verder interessant uit te zoeken wat de verklaring kan zijn voor het feit dat er een hoger risico is voor fietsers om ernstig gewond te raken in niet-motorvoertuigongevallen dan in motorvoertuigongevallen, aldus de SWOV. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de kwaliteit van fietsverlichting, maar ook aan (het ontbreken van) straatverlichting. Door slechte straatverlichting is het wegdek in het donker minder goed zichtbaar, waardoor problemen met het wegdek in het donker relatief vaker tot een ongeval kunnen leiden dan bij daglicht.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.