ProRail start proef fietsparkeersysteem in Utrecht en Groningen

In de strijd tegen het tekort aan fietsplekken op stations, start ProRail vanaf vandaag een proef met een nieuw fietsparkeersysteem in Utrecht. Treinreizigers die op de fiets naar het station komen zien bij aankomst in de stalling op een scherm waar vrije plaatsen zijn en kunnen zo makkelijker een plek vinden. Fietsen die te lang gestald staan, worden weggehaald.
Gemiddeld is 20% van de fietsen die bij het station staan, een weesfiets: een fiets die nooit of pas na hele lange tijd door de eigenaar wordt opgehaald, aldus Prorail. Hierdoor blijven fietsenstallingen onnodig lang vol en kunnen reizigers hun fiets steeds lastiger parkeren. Ook moeten er steeds meer stallingen worden bijgebouwd terwijl er tegelijkertijd plekken lang bezet worden gehouden. Met deze proef wil Prorail het aantal fietsplaatsen beter benutten en het voor de treinreiziger prettiger maken om hun fiets te stallen.
De 9000 fietsparkeerplekken in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen met ingebouwde wipschakelaar die meten hoe lang een fiets in de stalling staat. Staat de fiets er langer dan 14 dagen dan haalt de gemeente de fiets weg. Daardoor is er meer ruimte beschikbaar. Bijkomend voordeel is dat gebruikers van de stalling sneller hun weg kunnen vinden via digitale schermen bij de ingang. De proef loopt zes maanden. er is zo’n een miljoen euro voor uitgetrokken. Bij succes, zal het systeem ook in andere fietsenstallingen bij stations ingezet worden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

ProRail start proef fietsparkeersysteem in Utrecht en Groningen - VerkeersNet

ProRail start proef fietsparkeersysteem in Utrecht en Groningen

In de strijd tegen het tekort aan fietsplekken op stations, start ProRail vanaf vandaag een proef met een nieuw fietsparkeersysteem in Utrecht. Treinreizigers die op de fiets naar het station komen zien bij aankomst in de stalling op een scherm waar vrije plaatsen zijn en kunnen zo makkelijker een plek vinden. Fietsen die te lang gestald staan, worden weggehaald.
Gemiddeld is 20% van de fietsen die bij het station staan, een weesfiets: een fiets die nooit of pas na hele lange tijd door de eigenaar wordt opgehaald, aldus Prorail. Hierdoor blijven fietsenstallingen onnodig lang vol en kunnen reizigers hun fiets steeds lastiger parkeren. Ook moeten er steeds meer stallingen worden bijgebouwd terwijl er tegelijkertijd plekken lang bezet worden gehouden. Met deze proef wil Prorail het aantal fietsplaatsen beter benutten en het voor de treinreiziger prettiger maken om hun fiets te stallen.
De 9000 fietsparkeerplekken in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen met ingebouwde wipschakelaar die meten hoe lang een fiets in de stalling staat. Staat de fiets er langer dan 14 dagen dan haalt de gemeente de fiets weg. Daardoor is er meer ruimte beschikbaar. Bijkomend voordeel is dat gebruikers van de stalling sneller hun weg kunnen vinden via digitale schermen bij de ingang. De proef loopt zes maanden. er is zo’n een miljoen euro voor uitgetrokken. Bij succes, zal het systeem ook in andere fietsenstallingen bij stations ingezet worden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.